ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: John Alfred Nelson, född maj 1852 i Sverige  (läst 428 gånger)

2005-04-29, 00:12
läst 428 gånger

Utloggad Walter Haury

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!

En dam i USA som har hjälpt mig mycket med att hitta mina släktingar där undrar nu om jag kanske kunde hjälpa henne med att hitta en farfars  härkomst i Sverige. Hittills vet hon att han hette John Alfred Nelson (förmodligen also en f.d. Jon/Jöns/Jonas/Johan/osv. Alfred Nilsson), att han blev född i maj 1852 i Sverige, att han kom till USA 1879 (or 1876 or 1880) och att han 1884 hamnade i Alaska. 1879 lär vara det mest sannolika, därför så står det i den tidigaste census han var med.
Kanske kommer hon att hitta närmare uppgifter om staden eller landskapet i Sverige han härstammade ifrån, som jag föreslog henne. Men vad kunde jag göra om hon inte får ut detta? Jag själv bor i Tyskland och kan inte gå till närmaste biblioteket eller åka till Växjö. Har man en chans att hitta en person på denna CD när man inte vet mera än jag vet?

Med hälsningar från Tyskland

Walter

2005-04-29, 17:08
Svar #1

Utloggad Elisabet Arvidsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Det här blir inte lätt eftersom det finns så många valmöjligheter Och allt är en gissing!!
Sökning--Nelson J mellan 1875-1880 --gav sämre resultat eftersom personen ifråga bör vara mellan 24-27 år samt att åldern är ingen bra grej att gå på.
Tyvärr får man nog be någon som bor i Växjö gå upp på emigrantmuseet och söka på födelsedatum--det kan inte jag.

Eller be dem som har Ellis Island att kolla med hjälp av födelsedatum Och namn så man får lite bättre träffar.

Sökning Nilsson J 20-30 år mellan 1875-1880 gav ca 140 träffar men ingen av mina sökningar  gav något resultat John (el. likn.) Alfred Nilsson/Nelson  
i Emihamn / Emigrantskivan

Hoppas någon annan kan hjälpa dej.
Lycka till
Elisabet

2005-05-01, 12:23
Svar #2

Utloggad Walter Haury

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Tack så mycket, Elisabeth, för din första inledning i emigrantforskningen. Jag hoppas att jag förstod allting riktigt när jag nu översatte ditt inlägg till Engelska för Judie.

Efter det du skrev skall jag nu först och främst vänta om Judie kommer att lyckas med att få ut mera om Nelsons flyttningsår och överresa samt framförallt om hans hemort.  

Men självklart att jag fortfarande är tacksam för varje tips och synpunkt.

Walter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se