Hej,
Enligt CD-skivan Emigranten (2001) utvandrade min mm fm syster, Mina Josefina Westerdahl (född i Ödsmål, Bohuslän, den 11/10 1861, flyttade år 1878 till Västerhaninge) till USA (dit hennes make Hans Johan Westerdahl, född 1859 i Tullstorp, Malmöhus län, redan hade flyttat). Med sig hade hon dottern Blenda Valdina Westerdahl, född den 18/1 1885.
Enligt Emigranten kom Mina och Blenda till New York år 1890, och enligt hembygdsskriften Ödsmålsbygden nr 6 (s 79) så kom familjen att bosätta sig i Texas.
Samtidigt finns dock en Minnie Westerdahl, född i Ödsmål, som den 22/9 1923 reste med fartyget Kungsholm från Göteborg till New York, enligt Svenska Amerikalinjens listor på samma CD-skiva. Hon var, enligt
www.ellisisland.org, gift, 62 år gammal (dvs född år 1861!) och amerikansk medborgare och var bosatt på 3918 Wyoming Street, Kansas City, Missouri.
Finns det någon med tillgång till Census skulle kunna hjälpa mig att spåra upp denna familj, och se om Minnie Westerdahl i Kansas City verkligen var identisk med vår faster Mina?
Det vore sannerligen mer än toppen!
Med tacksamma och förhoppningsfulla hälsningar,
Christian Juliusson