Det var en liten resenär, och ingen som följde med honom? Han blev ju moderslös som baby och pappa gifter om sig. Finns det någon släkting som tog honom med sig, eller var det någon som redan bodde i USA som var hemma ett tag?
Han finns med i hfl för Rone och han finns med i utflyttningslängd, men det finns ingen annan från Rone som reser till Amerika i samma veva.
På CD Emigranten finns det en pojk, kallad Emil, 9 år, som reser ut 23 oktober 1885. Han anges vara från Gotland, men ingen socken. Reser tillsammans med Cathrina Anderson, också frå Gotland men socken ej angiven. Stavningen på namnet gör att hon bör kollas upp, finns hon med 1880 i folkräkningen. Källkod i Emigranten är 27:511:808
I Gothenburg, Sweden, Passenger Lists, 1869-1951 (Ancestry) hittar jag henne den 23 oktober, och där står det att hon reser med sonen Emil. Aj då, var det så det var, eller är det helt säkert?
Jag tror att jag hittat framkomsten till New York den 9 november ombord på Egypt, men säker är jag inte. Där finns Cath Anderson, 54 år, men hon anges vara från England, men det kan ju bero på att hon står som ombordkliven i Liverppool. Reser med Emma, child, som blivit female i Ancestry, som är 9 år. Kan Emil ha blivit Emma?
Passgerarlistan säger inget om vart de ska, och jag är ju inte ens säker på att det är rätt person, för han kan ju ha kallats Jacob eller Andreas likväl som Emil. Går det att hitta Cathrina Anderson på Gotland 1885, med en son Emil? Går det att hitta henne kopplad till familjen?