Jag blir trött... Jag vet inte riktigt var jag ska börja argumentera. Du har uppenbarligen inte alls följt den debatt i detta ämne, som i olika media har pågått i flera år, utan du verkar tro att det är något helt nytt du kommer med.... Vi har hört de där argumenten till leda i åtminstone 25 år, i regel från fyra kategorier: 1) motståndare till släktforskning över lag. 2) läkare och andra naturvetare som inte kan skilja på genetik och genealogi, och dessutom har fått för sig att släktforskning är en naturvetenskaplig disciplin, och inte en historisk d:o. 3) feminister, som har fått för sig, att endast kvinnor har, och har rätt att ha barn 4) andra totalt historielösa, som har fått för sig att VÄRLDENS historia börjar med Hjalmar Branting och mäster Palm, och att tiden bakom bara är ett mörkt, obestämt töcken, befolkat av på samma gång ständigt undernärda och underkuvade som okultiverade och illitterata varelser, krälande omkring i någon slags gyttja, och endast kommunicerande med hjälp av skrik och grymtningar, men samtidigt ständigt promiskuösa...... Dessutom förfaller det som om du överhuvud taget inte har släktforskat på tidsperioden före 1860. Du verkar inte vara riktigt bevandrad i äldre tiders samhällsstruktur och sociala liv.
Din argumentation är dessutom totalt motsägelsfull och saknar totalt konsekvens. Du inleder med att tala om, att du tar med ALLA ättlingar, både på mans- och kvinnosidan, för att i nästa ögonblick ta heder och ära av majoriteten av dina anor inklusive ca 90% av din egen forskning, genom att hävda att de manliga släktlinjerna till följd av ett antytt promiskuöst leverne i äldre tider, inte är pålitliga. Om du menar, att de inte är tillförlitliga; VARFÖR forskar du då lika mycket på dessa sidor? Varför forska på manliga led överhuvudtaget? Varför håller du då på med släktforskning, Andreas? Varför studera teologi, om man anser att Gud inte finns? Konsekvensen skulle ju bli att det under sådana förutsättningar är totalt menings- och värdelöst att släktforska, om man inte inskränker sig till rent kvinnliga led. Det verkar ju vara något sådant du predikar, fast du inte ens själv drar konsekvensen, och lever som du lär.
Du verkar heller inte vara riktigt förtrogen med de begrepp, som du själv rör dig med. Du skriver att du från din utgångspunkt att ta med alla ättlingar, skulle kunna tänka dig att BEGRÄNSA DIG till en cognatisk släkttavla
Men snälla lille vän, - det är ju precis samma sak!
En cognatisk släkttavla (alltså i detta sammanhang en stamtavla) ÄR ju en d:o, som tar upp BÅDE ättlingar på mans- och kvinnosidorna (de sistnämnda blir ju dessutom multiplar), medan en agnatisk släkt- eller stamtavla BEGRÄNSAR sig till att ta upp ättlingar på manssidan och/eller bärare av ett visst fixerat släktnamn.
Den egendomliga variant du tycks förespråka, med uteslutande kvinnliga led, tror jag inte att jag har sett något exempel på överhuvudtaget, vare sig som stam- eller antavla. Resultatet skulle, åtminstone i fråga om antavlan, bli synnerligen torftigt: Om du tror att det blir hälften av antavlan som du på detta sätt tar bort, bedrar du dig grundligt; vad som återstår är endast EN person i varje led; alltså mormors mormors osv. tills det tar slut så där 7 generationer bort, eller så. Sedan har du din antavla färdigforskad. Kul, va!
Även i fråga om en på dylika premisser konstruerad stamtavla, vilket väl är vad du egentligen åsyftar, blir resultatet, i jämförelse med den cognatiska(!) mycket begränsat till omfånget. Den bli ju (i alla fall teoretiskt) som den agnatiska - fast tvärt om. Men jag tror aldrig att jag har sett en sådan i verkligheten. Finns sådana?
Du skriver vidare, att Vem som är mor till ett barn vet man alltid, men.. Suck! Det märks, att du inte har forskat på 1600-tals-, eller för den delen även tidigt 1700-tals-material. (eller följt den debatt i ämnet, där dessa aspekter tagits upp) I födelseböckerna står då påfallande ofta endast faderns namn. För att få reda på moderns måste man konsultera vigselboken. (Husförhörslängderna börjar i regel långt senare, oftast först vid slutet av 1700-talet, så där ges ingen hjälp) Saknas vigselbok, eller om den är ofullständig, eller om kontrahenterna rent av har gift sig i en annan, för forskaren obekant socken, får man ofta kämpa på såväl hal is som lösan sand, innan man kommer någonstans. Om man överhuvudtaget gör det..... Nämns modern överhuvudtaget, kanske det endast är med förnamnet. Har fadern dessutom gift om sig, under resans gång, kan det ibland vara mycket svårt att avgöra vilka barn som är födda i vilket gifte. Fadern kanske dessutom har gift sig med två kvinnor med samma förnamn.... Många kyrkböcker har, även om de kanske börjar redan vid 1600-talets mitt, förargliga luckor och ofullständigheter, som gör att fallgroparna blir många. När det gäller faderns namn kan man i regel i alla fall räkna med, att barnets patronymikon är faderns förnamn. Därför är fadern påfallande oftare känd än modern, när det gäller 1600-talet och ännu äldre perioder. Detta gäller alla samhällsgrupper. Även beträffande adel och präster, är det vad beträffar 15- och 1600-talet ibland svårt att med bestämdhet säga vilken av en adelsmans eller prästs hustrur (om det finns flera), som är mor till ett bestämt barn. (som exempel på detta; se mina inlägg under Axel, Bononius och Allard)
Slutligen, vad beträffar sedligheten i äldre tider (alltså före industrialiseringen, urbaniseringen och sekulariseringen) har det ju sagts och skrivits ganska mycket, såväl i detta forum som i andra, men så mycket är klart: visst förekom det snedsprång även på den tiden; därom talar ju domböckernas klara språk med ord som lönskaläge, enkelt hor och dubbelt hor. Man bör dock komma ihåg, att privatliv, fritid och ledighet (i den bemärkelse vi känner dessa begrepp) knappast fanns under denna tid. Människorna levde mycket tätare inpå varandra, arbetade, åt och sov i en fast gemenskap. Det var inte så lätt att helt osedd göra vad som helst.... Såväl den kyrkliga som den sociala kontrollen var mycket hård, liksom straffen för dem som överträdde buden. För dubbelt hor, var straffet normalt döden (enligt Guds Lag). Även om hovrätterna påfallande mildrade dessa domar, kunde det sociala utanförskapet, som blev alternativet, kännas kanske ännu hårdare.
Jag tror att blotta vetskapen om sådana straff, förmodligen hade en viss nedkylande effekt, när det började gå alltför hett till. Jag tänker i detta sammanhang inte hemfalla till den vidriga och ohumanistiska sysselsättning som vissa inom deta ämnesområde ägnar sig åt, nämligen procenträkning, utgående från modernare tiders PÅSTÅDDA otrohetssiffror. Denna genre är ju inget annat än moderna vandringssägner, försedda med naturvetenskapliga och statistiska attribut, för att verka trovärdigare. Men i själva verket tillhör dessa sägner inget annat än sagans och folkloristikens värld.
Inom genealogin, liksom i alla historiska discipliner, finns alltid vissa mindre felkällor. Men jag bedömer, med tanke på det ovan anförda, att dessa felkällor ändå är ganska små och i sammanhanget oväsentliga. Dem får man acceptera.