Detta ärende ligger som ett tidigare inlägg i annat ämne, försöker en gång till i detta ämne.
Hoppas någon kan ge tips om nya vägar.
Jag har svårigheter att gå vidare i Stora Tuna Dalarna AI:15A sidan 232. Min anfader Eric Jansson född 17?? tolkar jag i kyrkboken att han avlider 1790 (alternativt 1796). Men efter 1790 finns inga husförhörsanteckningar om honom, tror därför på 1790. Vad jag utläser är att han är död eftersom i nästa husförhörsbok är hustrun änka. (Fick tips om död i finne land 1796 jag är däremot tveksam då han var gruvarbetare).Jag hittar honom inte i dödböcker för Stora Tuna för dessa år, samt att flyttböcker för årtalet saknas. Sonen Jan Persson född i Sörbro 1790-03-08 verkar vara enda barnet med hustrun Sara Hansdotter född i Sörbro 1772-02-01 och där finns inga svårigheter att söka vidare. Att dom gifte sig 1788-11-23 stämmer bra, tydligen samma år som han flyttade från Ljusnarsberg i Örebro till Stora Tuna, även där saknas flyttbok för årtalet. Jag har sökt i födelseboken för åren 1760 till 1772 för ljusnarsberg och funnit två kandidater 1763 och 1767. 1767 verkar troligast i Lövfallet i ljusnarsberg, där finns trolig fader Jan Jansson (även kallad John Jonsson)och hustrun Stina Persdotter. Jag önskar få det bekräftat att hans födelseår är 1767. Om någon hittar honom i annan dödbok bör födelseåret finnas där. Family Search ger heller inget som stämmer med örebro och Ljusnarsberg för födelseort.
Tacksam för hjälp.
Hälsningar
Hans.