Hej!
Jag har under en rätt lång tid letat efter föräldrarna till min ana, klockaren Peter (Pär, Petter, Petri)Jonsson (Jansson,Jönsson, Jonasson) som efter de uppgifter jag erhållit, skulle ha fötts den 3/3 eller 3/4 (kanske 4/3) 1712 i Gammalkil, Östergötland.
Tyvärr, så kan ingen av forskarna som gett mig massor med upplysningar betr. hans giftemål, barn m.m., hitta honom i Gammalkils fb. och inte heller i Vikingstads. Han bodde där i många år och var Rakereds sista klockare.
En av forskarna, hittade 2 Pär Jonsson i Gammalkil, men båda skrevs födda år 1713. En av dem intresserar mig litet, för hans dopdatum är så nära Peters angivna f.datum. Dopdatumet för denne Pär anges vara 8/3! (1713).
Nu undrar jag om min anas födelsedatum (1712) skrevs/ tyddes fel av någon och att det sedan fortsatte att skrivas ner fel?
Vad skall jag göra? Jag vill så gärna komma vidare och kan inte låta bli att tro att det kanske finns en möjlghet att Ryttaren Jon Holm, som är far till Pär Jonsson döpt den 8/3 1713 i Gammalkil, är den man jag söker. Det stod inte var han var bosatt, så jag har endast namnet att gå på.
Kan någon ge mig råd?
Mvh
Ann Little