Frågan kanske delvis borde stå under någon annan rubrik, men en sak jag undrar över är hur det har gått till att registrera civilståndsändring, eller egentligen om en metodistvigsel på 1930-talet skulle kunna missas.
Det handlar om Asplund, Karl Abdon, född 14/3 1858 i Karlskoga, död 29/2 1944 i Hidinge.
Enligt en släktanteckning ska han ha varit gift två gånger. Den första hustrun dog 1928. I SCB 1930 Hidinge står Karl Abdon hopklamrad med en skomakaränka Johanna Eriksson född Andersdotter, född i Knista 1864.
Jag och en släkting till Johanna undrar över deras relation. Hon avled 23/12 1950 i Hidinge och står då som änka 1925. När jag nu öppnar den nya Sveriges Dödbok med ivriga händer finner jag att Karl Abdon står som änkling 1928, och det alltså inte funnits något andra äktenskap. Om de hade varit gifta, hade ju inte Karl Abdon stått som änkling i dödsboken? Eller kan det vara så att en metodistvigsel aldrig kommit in i kyrkobokföringen, om man inte själv lämnat in attesten?
(Den första frun Asplund f. Larsson, Inga, död 28/12 1928 i Kvistbro har i Sveriges dödbok anteckn Vigda i USA? Det stämmer inte, de var vigda före utvandringen 1885-09-26 av en metodistpastor, enligt en anteckning i Södertälje församlingsbok samma tid. Men det går ju inte att hitta utan långt följande.)
Hälsningar Ingrid