De uppgifter om födelseförsamlingar, som jag lämnat, är alla tagna ur församlingsböckerna. Jag har även på ett tidigt stadium gjort stickprov för att undersöka deras tillförlitlighet och funnit den högst varierande. Somliga församlingsbokförare har uppenbarligen inte haft särskilt höga krav på korrekthet. Då den tillgängliga tiden inte var obegränsad och en god täckning var viktigare än att alla uppgifter fanns och var helt korrekta och kontrollerade, gjorde jag ingen mera utförlig undersökning. Detta förfarande tillstyrktes också från projektledningen. Det ligger även i linje med tidigare utgåvor av Sveriges dödbok, där man i vissa fall haft med ganska många personer, för vilka inte ens namnet varit känt.
Dödboken är en andrahandskälla (i bästa fall), och det sägs klart ut, att uppgifterna måste kontrolleras i förstahandskällorna. Vi vet ju även, att uppgifter om födelsedatum många gånger ändrats under årens lopp - jag har i min släktforskning stött på fall, där personer med fullständigt personnummer enligt födelselängden är födda en annan dag än personnumret anger. Detta har ju också Carl Szabad tidigare berättat.