Den angelägna diskussionen om detta nya beslut om förbud mot efterlysningar i denna CD i en egen tråd på Anbytarforum handlar ju inte alls om rubriken för denna diskussion Brister i materialet och borde egentligen föras under rubriken Anbytarforum, särskilt om vi ska vara noga med strukturen!
Men jag kommenterar ändå pågående diskussion här, vilket gärna får flyttas med liknande inlägg till bättre avsedd rubrik.
1) I RÖTTERs barndom, så ställdes efterlysningar och svar i en enda lång rad, men efter förslag från mig, så infördes just Socken-diskussioner under olika Landskap, för att samla så mycket kunskap som möjligt under respektive socken/församling.
Socknarna/församlingarna är ju basen för släktforskningen, anbyterier och därtill hörande diskussioner.
2) Ändå finns det kanske anledning att ibland ha frågor om CD-skivors innehåll, respektive Läshjälp under allmänna rubriker, eftersom chansen att få snabb hjälp av någon forskare ur det stora flertalet, eller vissa generösa standardhjälpare, definitivt ökar då.
När det gäller Läshjälp har det dock slagit mig vid flera tillfällen, att även om svaren kommit snabbt och hjälpsamt, så hade ett mer kvalificerat svar kunnat ges i en sockendiskussion, eftersom chansen där är större att deltagarna känner till vilka ortnamn, och kanske i många fall också personnamn, som förekommer i socknen. Dessutom är det ju en fördel om de flesta frågorna som berör en socken ligger där.
Tyvärr kan ju sådana svar istället dröja, särskilt i de socknar som få följer aktivt.
3) Vad är den huvudsakliga tanken med det nya CD-frågeförbudet?
a) Ett värnande om strukturen i Anbytarforum och om sockendiskussionerna?
b) Ett värnande om försäljningen av CD-skivor?
4) Gäller förbudet rörande frågediskussion endast om den nya CD-skivan, fler CD-skivor, eller alla CD-skivor som redan diskuteras?
5) Är det praktiskt möjligt att anbytarvärd, ens med medhjälpare, kan flytta frågor från Läshjälp och andra diskussioner till sockendiskussioner?
6) En väl fungerande sökfunktion underlättar förstås också.
Särskilt när många sockendiskussioner blivit så långa och välfyllda att det ibland verkar gå snabbare att ställa en fråga och få svar, än att leta igenom tidigare diskussioner. Nu förekommer ju dessutom nystartade diskussioner på grund av spameländet.