Åke,
snälla, fortsätt du med att göra inlägg i debatten. Om jag har förstått saken rätt så har vi en redaktör här som inte släpper igenom opassande inlägg?
Det här med att inte uppge sin e-postadress eller att uppge en falsk sådan, är ett av dom bästa sätten att skydda sig mot script kiddies o.a. som med sina automatrobotar ligger ute på nätet och harvar hem adresser som sedan kan säljas till reklam-utskickare (läs skräppost-, spam-) eller användas som källa för virusspridning. över 90% av inläggen i olika nyhetsgrupper på nätet har fejkad adress.
Men man bryter nog mot netiketten om man lämnar bort adressen helt. Det gäller bara att lura roboten. Man kan t.ex. skriva adressen så här: gabriel dot frisk miumjau surfnet punkt fi, vilket roboten nog garanterat stupar på men kan ändras till en riktig adress av den som vill skriva till mej ( - det är min riktiga adress).
Det har tidigare sagts, också i detta träd, att det är mailprogrammen Outlook Express och Outlook som är särskilt känsliga för virusinfektioner. Detta beror till stor del på att de här programmen är gjorda så att de ska vara lätta att använda också för nybörjare och kunna användas direkt ur asken efter installationen. Inga sköldar, inga spärrar, inga frågor, allt är tillåtet. I en virusfri värld skulle det här vara idealet... ALLA mailprogram kan påverkas av virus, men en del har spärrarna på som standard, andra inte...
Kom ihåg, att datorvirus har ingenting annat än beteendemönstret gemensamt med sin biologiska motsvarighet. Ett virus, av slag det vara må, är ingenting annat än ett program som måste aktiveras (startas) innan det kan göra det som programmeraren vill att det skall göra. Ett virus som kommer till datorn i form av ett e-brev eller är en bilaga till ett sådant, kan inte starta av sig självt, inte ens fast brevet är skrivet i HTML-format. Bilagan måste öppnas, i det här fallet är det detsamma som Start, kör..., för att viruset skall komma igång. Det är därför som man ger rådet: ÖPPNA INTE BILAGAN! Men det kan vara svårt att låta bli, i alla fall om man är i övre tonåren och någon skriver I love You. Script Kiddiena känner människans svagheter, det är därför som dom ibland lyckas erövra nästan hela världen...
Det är lika bra att säga det med en gång: det finns inget avlusningsprogram som kan oskadliggöra viruset så länge det befinner sig i det här tillståndet. Så fort bilagan öppnas börjar dock avlusningen förutsatt att programmet känner igen viruset. Det gör det bara om det är ett gammalt virus. Och det kan man inte veta i det här stadiet - i alla fall inte om filnamnet och -ändelsen är dold. Därmed har jag inte sagt att virusprogram är värdelösa, tvärtom, man ska installera ett sådant och uppdatera datafilerna regelbundet!
Och så kan man skydda sig ganska långt genom att stänga av en del av de resurser som viruset behöver för att kunna fungera. När det gäller de ovannämnda mailprogrammen ska man under fliken Säkerhet aktivera Zonen Ej tillförlitliga platser och sedan i dialogrutan Internet-alternativ (kontrollpanelen) under Säkerhet välja motsvarande zon (Ej tillförl.), trycka på knappen Anpassad nivå... och där inaktivera alla skript, active X, Java o.s.v. Om man dessutom avinstallerar Windows Script--någonting (kommer inte ihåg vad modulen heter - det är länge sedan jag tog bort den) under Lägg till ta bort program/Windows installation (kontrollpanelen), så har man nog gjort livet surt för dom flesta virii, utan att för den skull ha prutat särskilt mycket på komforten...
Om man märker att ett virus har kört igång okontrollerat, stäng strömtillförseln omedelbart. Jag har ordnat det så att jag bara behöver sträcka ut handen och knäppa om en strömbrytare så dör hela systemet. Sedan kan jag ta mej en funderare och starta datorn igen från en virusfri startdiskett och börja avlusningen. Det kan man få hjälp med om man inte själv klarar av det. Det viktiga är att inte bli i panik och lämna viruset att härja fritt i datorn. Det KAN vara farligt, d.v.s. det kan vara ett virus som börjar formattera hårdskivan...
Tack för ordet. Det är nog så, att ingen av deltagarna i detta forum har fått virus i sin brevlåda bara genom att göra inlägg här. Om det har hänt har det skett omedvetet på grund av orsaker som redan har nämnts många gånger. Naturligtvis kan det finnas något troll som härjar här, men som nog i så fall blir upptäckt förr eller senare...
Gabriel Frisk
Medlem i DIS #14972
wewewe dot surfnet dot fi / tilde goe /