Lite grann om virus och mail men först:
Sam Blixt, de RE: mejl du har fått är inte några riktiga RE: mejl utan de (skurkarna) har bara lagt till RE: i subject.
Katrin Öhgren, de flesta maskar (alla jag känner till) smittar inte filer utan förökar sig själv genom att fortsätta att kopiera sig på din dator och skickar sig vidare via nätet. Antagligen är inte dina dokument smittade. Sammanfattningsvis kan man säga att, maskar förstör inte data utan får bara din dator att arbeta långsamt. Filvirus däremot kan förstöra allt det du jobbat för/med.
Hur bekämpar man då virus, jo genom att alltid ha ett aktuellt antivirusprogram exempelvis Norton Antivirus som uppdateras med jämna mellanrum via internet (halvautomatiskt). Filvirusar och maskar kommer ofta via mejl och det enklaste sättet är att ge f-n i att öppna mejl från personer man inte känner. Om man känner personen bör man antingen köra virustest (antivirus program) på den bifogade filen eller säga åt personen att endast skicka länkar till filen. Jag använder den senare metoden, folk får alltså ge mig en URL så att jag kan hämta filen själv (två fördelar, ett, om jag inte är intresserad hämtar jag den inte, två, om jag är intresserad kan jag läsa lite om filen innan jag laddar ner den).
Den sista typen av virus som sprids via mejl är makrovirus och den är enkel att bekämpa. Eftersom nära 100 % av de makrovirusar som tillverkas idag är gjorda för outlook eller outlook-express så är det bara använda en annan mejl-läsare.
Slutligen vill jag av-rekommendera Carl Szabads metod. Främst av två skäl.
1. Om man svarar på ett mejl så vet de (skurkarna) om att det är en aktiv mejladress och du kan/kommer att få mer av skräpmejl.
2. Mejlet kan vara relyat (svengelska för stafett), dvs svarsadress och avsändare inte är densamma. Ex; jag@hem.se sänder ett brev med svarsadressen inställd på du@hem.se. Brevet skickar jag till någon@hem.se med en bifogad fil. Om då någon kör en reply på brevet hamnar brevet hos du@hem.se (inte hos jag@hem.se), detta kan leda till en mejlbombning och det är straffbart.