Hej igen Paul! Det finns på Rötter en förteckning över de vanliga förkortningarna som man bör använda. Håller man sig till gängse förkortningar och volymbeteckningarna ur NAD så är man ju lite mer säker på att andra ska förstå, än om man hittar på eget. Använder du källträdets fulltext får du ju ut en förteckning i klartext också.
Tyvärr kan jag inte tipsa om ett bra sätt att använda källträdet i Disgen 8. Jag har själv ännu inte börjat använda nivåerna, jag kämpar med ett sådant träd sidan om på papper för att rita upp det, och använder under tiden det icke-kopplade fältet. Jag använder modellen Kvidinge fb C:1 årtal i datorn för närvarande, har papperssystem med exakt sida eller dylikt, löpnummer etc vad som finns för att identifiera min avskrift. Mitt dataprogram (DG8) är alltså inte det enda som behövs för att identifiera mina källor till min forskning, som påbörjades flera år innan jag skaffade dator för 5 år sedan. Allt material har ännu inte stoppats in i datorn, det finns flera ättlingled till anorna som bara finns i pärmar.
Det har ju funnits tips om källträdet i Diskulogen, men jag är inte enig med den artikeln, det är därför jag sitter och strukturerar mina källor på fritiden för att hitta ett system. Jag har däremot tagit till mig av tipset i Diskulogen nr 60 (och bilagan som finns på DIS hemsida) att ha en strukturerad mapp som förklarar för andra (och mig själv ) vad det är för material jag använder, vilka förkortningar osv.
Jag ser också gärna tips från andra på hanteringen av källträdet i Disgen 8, men jag ser dem väldigt gärna även i Diskulogen och på DISForum, inte bara här.
Hälsningar,
Eva