Hej Lars,
Hela MinSläkt på 15,000 personer emigrerade till Genney för en dryg månad sedan. Det fungerade helt utmärkt! Platser (ostrukturerade), källor, händelser, personer och bilder kom med. Bilderna får man lägga in i Genneys definierade bildmapp, så ser man dem direkt. Att-göra-anteckningar kommer med som Anmärkning under Forskningsfliken, då Genney har en mera avancerad funktion för forskningsuppgifter, med datum och avbockning av färdig uppgift som man successivt kan gå över till om man vill. Bokmärken i MiS kommer inte med, så om man har viktiga sådana bör man lägga någon annan markering på personerna som man sedan kan plocka upp och bokmärka med motsvarande funktion i Genney.
Jag har nu börjat vänja mig rätt bra vid det nya sättet att jobba, man får pröva olika inställningar och välja den som passar bäst. Snabbkommandon fungerar rätt bra för det mesta, något som jag flitigt använde i MinSläkt. Några små buggar och olägenheter har jag stött på, men det är bara att klicka på knappen Synpunkter, så går det direkt till den lyhörda och snabba programsupporten! Ett par/tre mindre uppdateringar har kommit sedan lanseringen, då småfel rättats. Installationen över tidigare version har gått smidigt och utan problem.
Platsdatabastolken är tyvärr ännu inte framme, men lär vara högst på prioriteringslistan just nu. Jag har redan kompletterat registret med en egen strukturerad platsdatabas med lokala byar, hemman, torp mm under de församlingar som är mest frekventa för mig. Nya händelser knyts till dessa, medan importerad data ligger kvar med ostrukturerade platser. Där är också lätt att klicka sig fram till en strukturerad plats, men det är ju mycket jobb om man har några tiotusen händelser! Konverteringsverktyget ska gå att köra på redan importerad data när som helst i efterhand, vad jag förstått. Så det väntar jag på just nu. Men, som sagt, det går mycket bra att jobba på så länge. En viktig aspekt på den framtida platstolkningen är förmodligen att ortnamnen och strukturen i MinSläkt är så lik Genneys strukturerade som möjligt. Något som man i första steget kan justera i MinSläkt. Jag gick t ex igenom och lade till en extra nivå i församlingar som har en by med samma namn som församlingen - något som jag upptäckte inte var helt konsekvent. T ex är det skillnad på bara Ysane, K och Ysane, Ysane, K, då det också t ex finns byn Norje, Ysane, K i samma församling.
Den version jag refererar till är Windows. Även Mac-versionen verkar flyta på, då få kommentarer visats på Genneys forum. Men det kan kanske andra vittna om? Den sist släppta Linus-versionen verkar fortfarande ha lite problem vid installation, så där är kanske klokt att vänta en liten tid? Men många Linus-användare är ju lite hackare...
Hur som helst; jag har inte ångrat flytten!