Hej Anita
Jag rekommenderar dig också att ta kontakt med Holgersupporten. Det har tydligen uppstått något fel i din databas, men det beror inte på någon bugg i programmet. En databas är känslig eftersom filerna ligger öppna medan man arbetar med databasen. Händer det något oväntat, exempelvis ett strömavbrott eller att datorn hänger sig så att den måste startas om, är risken stor att fel uppstår i databasen, men det kan dröja innan man upptäcker felet.
Därför bör man alltid regelbundet ta backuper på sin databas. Det är också bra att kopiera databasen till en annan plats på hårddisken (eller ännu hellre till en annan hårddisk på datorn om man har flera). Det är snabbt gjort och skyddar mot just det jag nämnde, eftersom kopian inte ligger öppen vid en eventuellt oväntad händelse. Kopiera till annan plats på hårddisken kan man göra mycket ofta, varje gång man har gjort någon ändring i databasen. Och sitter man och jobbar en hel dag kan man gärna ta kopior flera gånger under dagens lopp. Det tar bara några sekunder. Vid ett strömavbrott riskerar man då inte att förlora mer än vad man gjort sedan den senaste kopian togs.
Om olyckan ändå skulle vara framme - ett strömavbrott inträffar och man har ingen jättefärsk backup - bör man först göra en kopia av databasen, sedan skapa en ny databas och importera den gamla databasen till den. Går importen bra har det med all sannolikhet inte uppstått något fel i databasen utan det är bara att jobba vidare.
Om importen däremot inte fungerar, bör man kontakta Holgers support (se hemsidan) och diskutera problemen med dem.
Men som sagt: det bästa är att alltid ha en färsk backup av databasen, då är man garderad när det oväntade händer.