Michael,
personligen har jag svårt att inse poängen med att ha arkivinstitutionen där handlingen förvaras fysiskt på högsta nivån. Som amatörforskare är det inte självklart och trivialt att hitta arkivhandlingen i en sådan struktur. Ett bra exempel på detta är t.ex. Lantmäteriets historiska kartor. Låt oss säga att jag är intresserad av ett geografiskt område, t.ex min barndomsförsamling Skeppsås, och väljer att inte söka med kartan som är lite trubbig. Då måste jag först välja mellan tre arkivinstitutioner (Lantmäterimyndigheternas / Lantmäteristyrelsens / Rikets allmänna kartverks arkiv) för att komma vidare med sökningen i resp arkivinstitution var för sig.
Kollar man sedan hur NAD hanterar det talar man om olika Kategorikoder där man finner nio huvudkategorier (Statlig myndighet, Kommunal myndighet, Person, Gård, By, Förening, Företag och Övriga). Hur ska man förhålla sig till NADens struktur?
Hur kan man hantera olika typer av vanliga källor i vår forskning som kyrkböcker, domböcker, traditionella böcker, gravstenar, handlingar på museer mm mm i dessa strukturer? Dina idéer och förslag vore trevligt att ta del av.