Ny version av MacFamilyTree har kommit. Nu är det version 7.
Jag köpte den igår och har nu på morgonen tittat lite på den.
Som med alla nya grejjer så kan man behöva vänja sig, och i det här fallet är det väldigt mycket man måste vänja sig med. I släktforskning skapar man kanske egna metoder och sätt som man jobbar med i programmen. Själv har jag haft ett sätt med de olika panelerna i arbetsfönstret som underlättat för mig att växla mellan olika personer i ett familjeträd. I bilden nedan ser du hur jag haft mitt upplägg, man kan lätt växla mellan olika personer för att ändra uppgifter om dom och man ser grenverket i släkten.
I den nya versionen verkar inte denna möjlighet finnas. Alla tabbar är nu borta. Nu får man nästan hela skärmen uppfylld av personen med alla möjliga fält som man kan fylla i. Ovanför finns föäldrarna som man kan klicka på för att få upp deras sida, men man ser bara generationen före. Man kan klicka på en knapp (som visas först när man för musen över området där föräldrarna finns) som ger en lista på personer ovanför föräldrarna, men man ser inte i vilket förhållande de har i trädet till personen.
Likadant är det under personen, där visas små rutor med maken/makan och deras eventuella barn. Samma typ av knapp finns där som visar personer under i trädet, men det visas på samma dåliga sätt.
Själva personkortet är statiskt, man kan inte välja bort delar som man inte vill se, allt är väldigt mycket förstorat och det är mycket luft mellan själva fälten och allt tar mycket plats. SJälv har jag en 27 iMac så det funakr ändå, men på en liten laptop eller liten skärm blir det mycket scrollande för att komma åt de fält man behöver fylla i. Nackdelen här är också att man inte kan ta bort eller möblera om mellan de olika delarna i layouten. Förra versionen gav möjlighet att arrrangera arbetsytan till det man ville ha.
Bredvid personens namnuppgifter finns en avdelning för andra namn, till exempel namn som gift. Här blir det väldigt mycket tom yta.
Under detta finns person och familjehändelser, denna avdelning har fyra fält som alltid verkar visas, födelse, dop, död och begravning. Själv använder jag sällan dop och begravning varför dessa fält visas för mig i onödan. Det verkar inte finnas någon inställning för vad som ska visas. Där upptas alltså dubbelt så mycket skärmyta än vad som behövs för mig.
Nästa avdelning visar Fakta och Etiketter, båda tar upp jättemycket plats, återigen något som jag själv aldrig använder och ligger där helt i onödan för mig.
Under detta liger Media, där bilder, länkar och annat kan placeras, den gör en tumnagel av bilden.
Sen under media kommer den del som för mig är viktig, Anteckningar. Även här tar det upp mycket onödigt utrymme där massvis med luft ligger mellan varje post. En rad text följs av tre tomrader innan nästa post dyker upp. Detta beror på att man ute till höger har en kolumn som visar när anteckningen skapades och när den senast ändrades, denna information tar upp fem rader och styr höjden på anteckningsfältet.
Sen avslutas det hela med ett fält för Källor, ett för personer med anknytning, gudföräldrar, dopvittnen m.m. och sist ett fält med datumuppgifter om när man registrerade denna person.
Jag är inte nöjd med denna förändring, det kommer att ta tid att vänja sig. Man kan jobba vidare i den gamla versionen men det blir en ny databas för version 7. Man kan så klart öveföra med GEDCOM mellan dom.
Jag har än så länge bara tittat på gränsnittet. Det ska vara en del förbättringar i GEDCOM exporten. Kartfunktionen är förbättrad med bättre kartor. Man kan nu skapa kartnålar för personers förflyttningar och på så sätt se vart de tar vägen. Fälten för att ange koordinater för platser är enkklare nu.
En stor fördel är stöd för iCloud, där man kan spara databasen. Har man flera enheter, iPhone, iPad, PowerBook så får man samma databas i alla enheterna, allt är synkat.
Får se i vilken version jag ska jobba vidare. Tyvärr är det väl så att man till slut blir tvungen att byta upp sig när nästa MacOS kanske inte kan köra Version6, man vet ju aldrig hur det funkar framöver.
Hur som helst kostar uppdateringen 229 kronor i AppStore till sista Juli.