Thomas!
Jag tycker som du att man borde diskutera vilket datorstöd en släktforskare behöver - och om dagens program har detta stöd eller om det behövs en generationsväxling.
Såsom jag ser det har dagens program kommit till som vidareutvecklingar av registerprogram. Man skapade ett register över det man kommit fram till i forskningen (namn, plats, år, släktskap) och kunde sedan lätt få fina utskrifter (träd m m). Det är mycket data att ha på papper.
Men vad är egentligen hela processen vid släktforskning? Många fler aktiviteter är inblandade såsom planering, sökning,
insamling, källkritik, utvärdering, slutsatser, publicering m m - ger dagens program stöd för detta?
Programmen borde vara ett stöd för hela processen. Börja med att kunna beskriva källorna, gör sedan extrakt ur dessa. Bygg sedan påståenden som grundar sig på en utvärdering av informationen i källorna. Gör hela denna process spårbar och ändringsbar. Hjälp mig att planera nästa veckas arbete.
Summerat som brandfackla: Dagens program täcker kanske de sista 30% av hela processen i släktforskning. Räcker det?
Dan