Eftersom de med synproblem nämns ovan, eftersom jag tillhör denna kategori och eftersom våra behov tycks vara ganska okända, gör jag ett litet inlägg här.
Jag använder ofta Windows sedan många år inbyggda hjälpfunktion för synsvaga (den återfinns under rullstolen på Kontrollpanelen). Man kan då få de mest överraskande effekter. När det gäller Rötters förstasida i dag, får man raderna alltför hoptryckta i vertikal led, troligen pga fast radavstånd. Om jag klickar på Nyhetsarkiv får jag något betydligt mera lättläst.
Anbytarforums typsnitt tycker jag är mera svårläst än Rötters. I rutan för egna inlägg, där jag skriver just nu, får man ytterligare ett typsnitt och en avvikande radlängd, vilket jag finner något besvärligt.
Rötters förstasida är onödigt rörig, med direktlänkar upptill, nedtill, till vänster och till höger, möjligen efter någon logik, som inte är lätt att genomskåda. När jag skall använda någon av dessa, som jag inte har väl memorerad, har jag göra ganska länge innan jag finner det jag söker.
Jag vill understryka,att detta inte är någon hård kritk. Rötter är i gott (jämndåligt) sällskap med den övriga datavärlden. Om man nu ändå lägger ner arbete på, att förbättra hemsidan, vore det önskvärt, att åtminstone kontrollera resultatet vid användning av Windows inbyggda hjälpfunktion för synsvaga. Det tycks annars inte ingå i standardförfarandet.
Per Thorsell.