Jonas, Oj, oj vad snyggt. Det tar ett tag innan jag kommit så långt.
Det Åke nämner att lägga till bildid hade jag delvis tänkt mig under källa, i varje fall att skriva bild och sida från AD-online. Jag får gå tillbaka till originalen via AD-online om jag vill ha med AID. Det gör det ju väldigt lätt för andra att hitta texten, åtminstone för dem som har tillgång till AD-online. En del av det jag skrivit av finns inte AD-online, t ex Kinds häradsrätt AIa:10-14. Jag har tillgång till dem på CD-skivor, som jag köpte för många år sedan. Här får jag referera till bok, år och paragraf.
Andra förkortningar som kan bli lämpliga förutom VT, ST och HT blir ST=Syneprotokoll, BT=bouppteckningar och BIL=bilagor. Bouppteckningarna ligger normalt i serien FII, men bland tingsrättsprotokollen finns några bouppteckningar. Det här gör att jag får ändra rubriken ting till förslagsvis sort. Glömde att jag även måste ha en kolumn för nr eller paragraf. I de äldre böckerna saknas detta, men det finns ju med längre fram.
Det här rubrikerna har jag kommit fram till nu:
År-Datum-Sort-Ämne-Titel-Förnamn-Efternamn-Grupp-Gård/Ort-Socken-Källa-Bildid-Kommentar
Nu är jag uppe i 13 kolumner. Jag hoppas att det inte gör det krångligare att söka i. Jag är inte så bra på databaser, men med alla era fina råd, blir det säkert något till slut.
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson