I Släktforskarnas årsbok ´98 har Olof Cronberg skrivet en innehållsrik artikel om
Palmskiöldska samlingen som finns i original i Universitetsbiblioteket i Uppsala. Många har säkert i likhet med mig sett namnet på samlingen, fantiserat om vad som kan finnas i den men tänkt - det där är omöjligt för mig att få tillgång till - för långt bort, för dyrt att resa. När jag läste Cronbergs artikel noterade jag att han på sidan 149 nämner ett
släktnamnsregister. Detta ingav visst hopp. Bad en släktforskarvän i Uppsala att kila in på biblioteket och kolla registret (vilket hon nyligen meddelat att hon gjort). Igår kom en försändelse med 6 stycken avscanningar ur samlingen på namnen Bruun och Watz (jämför mitt intresse/mina frågor
A, B, , D). Något av innehållet hade jag redan men en del nytt framkom. För detta debiterades jag minimidebiteringen 60 kr vilket det självklart var värt.
Tog också mod till mig och ringde till informationsdisken och fick ett ingående svar om att något mera om familjenamnen Bruun och Watz än det jag såg framför mig på de avscannade sidorna, finns ej i samlingen - och det känns betryggande att veta. Möjligen skulle jag frågat om man kan beställa avscanningar direkt utan att sända någon som kollar i registret...
Finns det fler än jag som har erfarenheter om denna samling eller om liknande samlingar i andra arkiv och om tillgängligheten till dessa? Här borde vi kunna hjälpas åt över landet - både med att tipsa hur man går tillväga och att ta fram uppgifter.