Måste man då använda sig av mantalslängder? Det finns ju en rad andra register, som t.ex. röstlängder, även om barn inte finns med där?
Ändå så hoppas jag på att nästa stora CD-projekt är Sveriges Befolkning 1930 eller 1950, det skulle täcka upp ett ganska så svårforskat intervall där det är många som kör fast direkt. Sådana skivor skulle vara till stor nytta för många människor, även bland emigrantättlingar som släktforskar som ofta har mycket svårt att tränga igenom dessa årtionden.
Eftersom de flesta människor som har satt spår efter sig i form av avkomlingar också har levt mer än 20 år, så känns 20-årsintervaller bättre än de tioårsintervaller vi har sett hittills. Jag förstår att det kan finnas en hel del problem med att göra dessa skivor, men helt klart är att det är där många forskare stöter på patrull därför att det är lite bökigt att få fram det materialet. I synnerhet om spåren är vaga och man inte vet var man skall börja.
I förlängningen så skulle det naturligtvis också vara roligt om man kunde knyta samman exempelvis skivorna 1970, 1980 och dödboken så att man kunde följa personerna med automatik. Eftersom personnumren finns så är kopplingen i en databas rätt så enkel. (Men datainspektionen kanske blir upprörd då)
Jag tror till och med att det skulle kunna gå att med sannolikhetsvillkor skulle kunna gå att knyta samman personer som finns i databaserna 1890 och 1900 med relativt stor träffsäkerhet.
Fördelen med det senare är ju att man dels kan köpa en all-in-one-skiva, dels så slipper man en massa extra sökningar. Kanske kan man också erbjuda det som ett extraprogram att sälja till de som redan köpt alla skivorna och har dem installerade på sin hårddisk?
I övrigt så finns det många andra register som borde kunna vara av intresse för släktforskare, och kanske skall man ta tillfället i akt att försöka rädda dem. Det är taxeringslängder för både juridiska personer och fastigheter. Att kunna se hur man bodde på 60 & 70-talet, och vad man tjänade. Det är ju helt offentliga uppgifter, så det enda att komma runt är tillstånd att databehandla dem. Kanske också bilregistret. Det vore väl kul att se vilka bilar farfar hade på 1960-talet?
Önska är lätt, men jag tror databaser som ställs samman och görs tillgängliga för släktforskare har en framtid.
Bernt Bergkvist