Jessica,
Klart du vågar fråga, det är det forumet är till för!
För lite över ett år sedan var jag själv nybörjare och skriver detta med den utgångspunkten. Andra kan säkert ha andra erfarenheter och förslag.
När det gäller CD-skivor är de bäst när man har specialområden, t.ex många soldater i släkten, eller utvandrare, eller smeder. Då finns ett antal nästan oumbärliga CD produktioner att köpa. Samma sak om du har släkt koncentrerad i en viss landsända, här kan lokala släktforskarföreningar gjort fantastiska arbeten tillgängliga på CD-skivor. Jag skrev nästan oumbärliga, för om du bara behöver en uppgift här och en där finns många hjälpsamma personer här på forumet. Om du inte tycker det är väldigt spännande att leta fram precis allt själv, så hade inte jag köpt en CD för att kolla en enda uppgift. Och det har ju också en ekonomisk aspekt.
Grunden för släktforskning i Sverige är fortfarande lån av mikrokort, avfotograferingar av kyrkoböcker församlingsvis. Det är där man följer familjerna upp och ned genom årtiondena. CD är lite användbart här, med undantag för speciella trakter som jag nämnde tidigare. Då kan det finnas t.ex födsel och vigselböcker på en CD.
Ett altenativ som växer fram bit för bit är abonnemang på Genline. Om dina landskap finns bland de som är klara, blir forskning på internet i stället för forskning i mikrokort ett spännande alternativ redan nu. Forskar man mycket kan man kanske också spara pengar på internet, forskar man lite är kanske mikrokorten fortsatt billigast. Sen finns många praktiska argument för att forska hemma från PCn i stället för att kanske resa till biblioteket.
En annan resurs som jag haft otrolig nytta av är Arkions folkräkningar på internet, 1890 och 1900 under färdigställning. (Det blir nog en CD också så småningom för 1890) Här letar man lätt upp personer man inte riktigt har någon hållpunkt på, när man inte vet i vilken församling man ska börja leta i. Men också här får du mycket lätt hjälp i forumet under rätt avdelning.
Ett par CD som jag vill rekommendera till sist, som jag haft mycket nytta av är Svenska Orter där man kan finna namn på gårdar, socknar, byar mm, och Sveriges befolkning 1970. Den senare är glimrande för att få födelsedata på den nära släkt som du kanske vet namnen på, men inte mycket mer. Med lite fiffiga sök i materialet kan man också med stor sannolikhet pussla samman hela familjer, baserat på att de bodde på samma adress 1970. Men de totala familjerelationerna får du inte där.
En annan klassiker är Sveriges Dödbok på CD, igen viktig för den senare släkten du nästan tappat bort. Främst de sista decennierna under 1900-talet. Ett stort projekt Sätt namn på den döda som pågår och som du kan läsa om i Rötter siktar till att ge alla Sveriges släktforskare ett ännu bättre verktyg - ny utgåva av CDn kommer om ett drygt år.
Alla viktiga CD skivor hittar du antingen länkar till här på Rötter, eller samlat i Rötter-bokhandeln.
Det är också värt att nämna att många av de CD-skivor jag tagit med ovan kan finnas tillgängliga på bibliotekets datorer. Större bibliotek har kanske ett eget släktforskarrum med många resurser, mikrokort för de lokala församlingarna, kanske till och med abonnemang på olika internet-resurser. Värt att undersöka först alltså, innan man använder många tusenlappar på att ha allt hemma. Men visst är det praktiskt och kul att kunna plocka fram precis när man har lust!
Lycka till!
Jan