ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inneliggande handlingar till domböckerna  (läst 1457 gånger)

2004-10-12, 14:57
läst 1457 gånger

Utloggad Linda Widenström

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Hej!
Jag har en fundering kring sk. aktmaterial, dvs de handlingar som finns i t ex mål i domstolar utöver domen, såsom paternas inlagor. Hur länge bevaras det och var? Skulle man t ex kunna begära ut aktmaterial från tidiga 1900-talet?

Hälsningar
Linda

2004-10-12, 16:48
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Dessa handlingar kallas inneliggande handlingar och finns ofta bevarade sedan 1700-talet och framaat, men de aer inte filmade. De finns i haeradsraettens arkiv, i serie E, vanligen, och daa paa landsarkivet.

2004-10-13, 09:03
Svar #2

• Anbytare ***
    • Visa profil
Tack så mycket! Det här borde jag egentligen veta, jag jobbar själv på myndighet, men jag trodde faktiskt att de rensades efter ett visst antal år. Om man vet när en dom är meddelad är det alltså möjligt att begära akten från målet? Anledningen till min fråga är att jag skulle tycka att det var intressant att läsa akten från min farfars föräldrars skilsmässa på 20-talet.

Hälsningar
Linda

2004-10-13, 17:05
Svar #3

Anders Andersson

• Gäst
Jag begärde fram en dombok från Uppsala rådhusrätt för att läsa om just en skilsmässa på 1920-talet, och utöver dryga tre sidor protokoll med domslut fanns där de tio anmälda bilagorna (stämningsansökning, fullmakter, efterspaningsintyg, prästbevis och advokaträkning) inbundna i anslutning till protokollet. Ett av prästbevisen var synnerligen informativt med noteringar om kärandens in- och utflyttningar i olika församlingar. Jag såg ingen hänvisning till ytterligare aktmaterial, så jag hade ingen anledning att leta efter sådant under något annat volymsignum.

Det var dock inte helt trivialt att hitta akten, eftersom familjemålen fördes i en särskild volym, och första volymen jag beställde fram visade sig vara fel. Noggrann läsning av arkivförteckningen är väl spenderad tid, och om det finns ett diarium eller register till skilsmässomålen så underlättar det väsentligt.

2004-10-14, 09:11
Svar #4

• Anbytare ***
    • Visa profil
Aha.. Tack för tipset! Jag fick själva domen på posten och såg bara hänvisningarna till prästbetyg mm. Jag får helt enkelt gå upp och begära fram boken. Vad jag egentligen är mest intresserad av är orsaken till skilsmässan, frånsett det vanliga med lång och varaktig söndring osv. I moderna mål brukar det ju finnas ganska mycket inlagor från parterna själva, men det kanske inte gick till på samma sätt förr i tiden.

Hälsningar
Linda

2004-10-14, 14:47
Svar #5

Anders Andersson

• Gäst
I det mål jag undersökte framgick de flesta omständigheterna, exempelvis vittnesutsagorna från kvinnans grannar om mannens mångåriga bortovaro från familjen, av själva protokollet, som var det enda jag fann värt att kopiera i sin helhet. Bilagorna innehöll datum och orter som jag skrev av i stället. Eftersom de hade annat (mindre) pappersformat än protokollet och dessutom låg några sidor bort hade det blivit för besvärligt (och dyrt, 4 kr per sida) att beställa kopiering av dem.

2004-10-15, 09:21
Svar #6

• Anbytare ***
    • Visa profil
Tänk vad man inte vet! Jag skall ta mig upp till arkivet så snart som möjligt!

Tusen tack för dina tips!

Hälsningar
Linda

2005-08-26, 13:05
Svar #7

Henric Johansson

• Gäst
hej!

Jag ämnar söka efter en skilsmässa från
1924-03-17 i Gällstad/Ulricehamn och undrar vilken volym jag skall leta i, som du säger
så finns den inte i huvudboken AI:a serien...
Tacksam för tips..

2008-07-21, 07:04
Svar #8

Utloggad Maria Carlström

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2014-09-19, 21:34
    • Visa profil
Hej!

Kan man söka på namn och få fram dom? Om man inte vet platsen.

Med vänlig hälsning
Maria Carlström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se