Uppsala gamla kyrkogård torde vara en av Sveriges kulturhistoriskt tätaste begravningsplatser, fylld med gamla professorer, biskopar, diktare och andra intressanta och på olika områden betydande personer.
Den senaste tiden har kyrkogårdsförvaltningen tagit för sig att sätta upp dessa små skyltar, efterlysande gravrättsinnehavare, på ett mycket stort antal gravar på kyrkogården. Det rör sig nu inte bara om en eller annan gammal plåtslagare eller hemmansägare som kan vara någon släktforskares morfars far -- detta är illa nog och jag menar inte att dessa gravar på något sätt skulle förtjäna att tas bort -- utan åtskilliga av de mest kända döda som kyrkogården hyser.
Jag har inte mer än som hastigast gått runt där den sista tiden, men ändå häpnat över vilka gravar som nu riskerar att försvinna. Bland de namn jag har noterat finns två ärkebiskopar, Carl von Rosenstein och Henrik Reuterdahl, historikern och statsrådet Fredrik Ferdinand Carlsson, medicinprofessorn Israel Hwasser (vars namn finns inskriberat på universitetshusets vägg) och gamle UNT-redaktören Axel Johansson. Därtill finns åtskilliga gravar från så tidigt som 1820-talet över kanske mindre allmänt kända personer på detta sätt uppmärkta, såsom franske emigranten och språkmästaren Maximilien de Béthune (vars person och oklara härkomst har ägnats en artikel i PHT 1922 eller däromkring), orientalistikprofessorn Matthias Norberg och många fler.
Jag ringde till kyrkogårdsförvaltningen och frågade vad detta betydde. Den person jag talade med kunde inte säkert säga om gravarna skulle tas bort, men skyltarna skulle få stå kvar i två år och om ingen under den tiden hade besökt graven, så kunde man dra slutsatsen att ingen anhörig fanns kvar. (Detta är väl i sig är ett märkligt resonemang.) När jag invände att det var en del av Uppsalahistoriens och den svenska kulturhistoriens mest betydande namn som riskerade att försvinna, försäkrade hon mig att länsantikvarien naturligtvis skulle involveras innan någon grav togs bort.
(Inom parentes sagt: Jag tror givetvis inte kyrkogårdsförvaltningen om några goda avsikter. Jag undrar om de verkligen alltid tillfrågar länsantikvarien och om de i så fall bryr sig om vad de får för svar. Intressanta gravar har redan tidigare försvunnit.)
Jag ringde sedan till Upplandsmuséet och fick där tala med Håkan Eriksson på avdelningen för kulturmiljövård. Han var lika upprörd som jag och försäkrade mig att de redan var medvetna om detta. Kyrkogårdsförvaltningen har tydligen fått en ny chef som inte har samma intresse för personhistoria som den tidigare. Håkan Eriksson tyckte dock att det fanns alla skäl att bilda opinion i frågan.
På kyrkogårdsförvaltningen frågade jag om det var möjligt att få ut en lista över alla gravar som f.n. saknar gravrättsinnehavare. Personen jag talade med visste inte säkert och den som kunde veta detta var på semester. Jag skall ringa igen nästa vecka. Jag förutsätter att det rör sig om offentliga handlingar eller uppgifter. Om jag får ut en sådan lista i digital form lägger jag på något sätt ut den på nätet.