Tomas,
Jag borde kanske inte lägga mig i detta, Eva har långt större kunskap om de svenska källorna än det jag kunnat skaffa mig (ännu). Så jag riskerar att röra till det som jag inte heller förstått.
Men min tanke om just Arkions produkter är att folkräknigen 1890 är likvärdig med Arkions CD-skiva, men CDn har lite bättre sökmöjligheter. Det som också är fint med CDn, är att man kan installera den på sin laptop, och alltid ha den till hands, också vid besök på de arkiv som tillåter att man tar den med. Man behöver alltså inte vara uppkopplad, och man kan forska på resa, i hängmattan och på badstranden.
Men ett Arkion-abonnemang är ju så mycket mer, och är ju dynamiskt, det tillkommer ju hela tiden nya ting. Folkräkningen 1900 läggs ju ut fortlöpande som den nu börjar bli klar, och jag tycker den är en självklar kompanjon till 1890. Det man inte finner i den ena kanske man hittar lättare i den andra, så får man ideer som kan användas i nya sök i den första.
Jag har inte haft stor nytta av varken fångregister, sjömanshus eller vårdarkiv i min egen forskning ännu, men tyckte att tillgången till folkräkningen 1900 var intressant nog för att försvara ett abonnemang. Som du förstår så behöver jag inte välja, jag har både abonnemang och CD. Jag förstår att andra måste, och då är det bara hur ens egen forskning ser ut som kanske kan hjälpa i valet.
Sitter man alltid framför egen dator hemma med tillgång till bredband dygnet runt är kanske abonnemang totalt sett bäst. Om du blev klokare av detta vet jag inte, men jag gjorde ett försök