Hej igen. Ibland kan
mantalslängder ha med fadersnamnet när kyrkböcker eller soldatrullor inte har det.
Även när i Jöns egen
bouppteckning om sådan finns kan anhöriga finnas nämnda.
Annars om
födelseböcker finns bevarade för ev barn. Titta på vilka faddrarna är. Finns det något syskon, förälder kusin eller till dessa ingift person som är fadder. Eller åtminstone någon som kanske har med Jöns' ursprung att göra, en granne till föräldrarna, barndomsvän etc?
Även
domböcker kan vara en väg. Häradsrätts- och tingsrättsarkivens originaldomböcker och länsstyrelsens renoverade (kopia) exemplar finns på de regionala statliga Landsarkiven, medan de renskrivna domböckerna finns på Riksarkivet. På nätet finns mycket som kan hjälpa, jag har hittat sajten domboksforskning,
http://www.domboksforskning.se/ Jöns är soldat. Krigsarkivet och även Riksarkivet i Stockholm har material av olika slag. Kanske finns det andra rullor över Jöns utöver de vanliga. För krigsmakten fanns särskilda domstolar under lång tid. Jag är inte så kunnig i detta. Men vet att det är ett stort material. Både Krigsarkviet och Riksarkivet har givit ut s k
Beståndsöversikter över sina arkiv. På kb.se finns datanbasen libris över utgivna böcker i Sverige, så där hittar du dem om du söker på beståndsöversikt. Det är översiktlig information, ingångar som ges där och inga arkivförteckningar. Många av deras arkivförteckningar hittar du däremot på NAD, Nationell Arkivdatabas
www.nad.ra.se Jag kan rekommndera lån av boken Hembygdsforska som visar på bredden i de källor som finns, inkl militära källor. Jag tror inte den finns i handeln längre så där får man nog gå på antikvariat. antikvariat.net är en mycket bra sajt för sökning av utgången litteratur.
mvh och God Jul & Gott Nytt År/
Björn
(Meddelandet ändrat av Sone 2012-12-21 17:11)