Hej Karin!
Jag hade ett ärende till Göteborgs stadsbibliotek och tog mig en titt i Göteborgs Stifts Herdaminne (CW Skarstedt 1948). Där kan man under Komministrar på Styrsö under Fässbergs pastorat läsa följande:
- - -
Olaus Jani Warelius. Till Lund 1674. Kollega i Varberg 1677-1679. Komminister här 1687. Dog i stort elände 1708. Suspenderad flera gånger.
Suspenderad 1678 för varjehanda förseelser mot rektor Törningh. Så ock på rektors klagomål 1679. Visar han tecken till ånger, skall han promoveras till annat ställe. Ur en gammal av honom handskriven predikosamling ha vi sett honom vistas än här, än där som en slags clericus vagus (flyttande präst). Så predikar han i Istorp, Landvetter och Härryda 1681, i Lindome och Älvsåker 1682, i Tölö och Kungsbacka 1682 och 1684, i Råda 1683, i Styrsö 1684, i Göteborg 1686, 1687, 1688 o.s.v. År 1691 är han åter suspenderad. Vid visitation 1707 i Fässberg klagar menigheten, att han är oförmögen att längre förrätta ämbetet och begått därvid en och annan felaktighet. Såsom präst i Istorp utgav han från trycket en gravskrift på vers över Th. Landtman.
- - -
Det sägs tyvärr ingenting i herdaminnet om Warelii rötter. Om du tror på Vara kan det kanske löna sig för dig att titta i Västgöta Nation vid Lunds Universitet (jag gissar att det finns en sådan skrift, men hittade den inte i biblioteket). Annars finns kanske en koppling mellan hans namn och det faktum att han hade en första tjänst i Varberg?