Hej!
Några frågor till ämne Brukspräster/Brukspredikanter/Brukspastorer.
Häromdagen lade jag märke på, att under 1700-talet fanns nånting sånt som brukspräster. Under Landskap/Västergötland/socknar Härja och Väne-Ryr har jag lagt in litet mera om det. Men förutom mitt intresse av enstaka prästpersoner skulla jag gärna vilja veta mera om själva yrket Brukspräst. (Jag är själv en pensionerad tysk präst, Uppsalastudent 1958/59, gift med svenskfödd Birgitta, släktforskar efter våra barnbarns svenska rötter. Bland Birgittas anor finns två präster: Sven Örtendahl (1714-1778), Kyrkoherde i Silbodal (Årjäng), och Per Johan Baecklund (1859-1930), Kyrkoherde i Stenkvista (Eskilstuna). Kanske är också Andrea Rhodin, fr.o.m 1683 kyrkoherde i Vänersborg, en förfader till Birgitta, i fall hennes fm mfm Katharina Charlotte Rhodin, född 1774-06-26 i Mariestad, gift med bruksförvaltaren Olof Örtendahl i Rådaneforsbruk, skulle härstamma från denne Andrea Rhodin. Men det har ingenting med mina frågor att göra; det är bara för att skryta litet. :-) )
Nu mina frågor:
- När och var började man med att installera brukspräster och hur länge höll man på med det? Fanns de överallt, där det fanns (större) bruk, eller var det en specialitet i enstaka stift?
- Var det en skillnad mellan de olika beteckningar jag hittade: brukspräst, - predikant, -pastor?
- Var det eftersökda tjänster, eller ville man komma ifrån så fort som möjligt när man hade råkat att bli kallad på ett sånt ställe?
- Var bruksprästerna tilldelade till en kyrkoherde liksom en komminister e.d. eller var de omedelbart ansvariga till biskopen?
- Vem var ansvarig för deras alimentation? Kyrkan eller brukspatronerna?
- Vad var deras speciella uppdrag? Fanns det nåt sånt som bruksförsamlingar, liknande kanske militärförsamlingarna?
- Var det vanligt, att bruksprästfruarna blev dopvittne hos bruksfolket många gånger om året, utan var det en speciell ordning i Väne-Ryr. (Gabriel Carlboms fru Anna Margareta Borgenstierna t.ex. blev kallad som dopvittne 34 gånger inom 6 år och hade säkerligen kallats oftare, när hon inte samtidigt hade fött 4 barn.)
Kanske kan någon ge mig literaturhänvisningar, även om gammalt bruksliv överhuvudtagit.
Tack i förväg!
Walter
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken