Stefan,
Jag har inte ifrågasatt att händelser kan tolkas på olika sätt, eller att fakta kan förvanskas. Jag är ganska säker på att en europeisk och en arabisk historiebok inte beskriver exempelvis korstågen på samma sätt.
Vad jag ifrågasätter är denna allting är relativt-åsikt, som tycks ha blivit allmänt accepterad. Jag ifrågasätter inte metoden att (så gott det låter sig göras) fastställa att något har inträffat, jag ifrågasätter åsikten att allting är relativt (som du inte heller verkar ha), för om så vore skulle ju saker bara i ske i våra huvuden, och ingen annanstans.
Detta är inte ett forum för filosofi, men jag utgår ifrån att universum faktiskt existerar, och kan beskrivas utifrån bestämda regler, och att vi genom vetenskapliga metoder kan identifiera regler. Det innebär inte att vi inte kan göra fel, och den fullständiga sanningen om allt kommer vi sannolikt aldrig att nå, men genom vetenskapliga undersökningar kan vi nå närmare sanningen. Detta må låta som naturvetenskap, men det påverkar faktiskt även min historiesyn - händelser har inträffat, oavsett vad senare generationer anser om det. Det finns regler även där, men människors handlingar kan inte likt atomers förutsägas, eftersom människor alltid i någon mån är oförutsägbara (variabeln fri vilja gör att det inte går att komma med tvärsäkra förutsägelser om vad som kommer att ske om man gör si eller så). Jag tror alltså överhuvudtaget inte på den marxistiska historiesynen (och lika lite på den marxistiska synen på ekonomi).
Men nu känns det som att jag har lämnat Herman Lindqvist rätt långt bakom mig....
Förlåt, Håkan och Peter.