Jo, visst borde han väl finnas med i passagerarlistan ändå? Det var ju inte på själva Ellis Island registreringen skedde. Jag har t.ex. två släktingar som just 1914 åker till USA som amerikanska medborgare (en återvänder hem efter ett besök i Sverige, och en har fått amerikanskt medborgarskap på båten), och de finns båda med i passagerarlistan, och då med anteckningen att de är amerikanska medborgare. Något årtionde senare har jag en pojke som återvänder hem efter ett besök i Sverige, och som står medtagen i passagerarlistan trots att han är född i USA. Människor för vilka det står antecknat att de är amerikanska medborgare ser man ju hela tiden i passagerarlistorna.
Men Lave (skrev fel sist...) behöver absolut inte ha kommit via New York, detta har jag sett framhållet gång efter gång på amerikanska sajter. (Ja, inte just att Lave inte nödvändigtvis kom den vägen...) De allra flesta kom genom Ellis Island, men fler alternativ finns. Jag kan dock tyvärr inte erinra mig exakt vilka de mest troliga alternativen är, och jag har aldrig sett att passagerarlistor från dessa hamnar skulle finnas utlagda på nätet, utan de finns nog bara tillgängliga som mikrofilm hos NARA i USA.
Ett annat alternativ är ju naturligtvis att Lave helt har bytt namn, så att han ändå finns i Ellis Island-listorna under annat namn än Eriksson.