ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigrationspapper o d  (läst 688 gånger)

2000-10-25, 20:04
läst 688 gånger

Utloggad Anna-Lena Carlström

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2009-04-30, 21:14
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar lite över vilka papper man behövde visa upp när man reste ut/emigrerade från Sverige till USA i slutet av 1800-talet. Behövde man visa upp giltiga papper från den församling man flyttade ifrån för att bevisa vem man var eller kan det tänkas att folk lyckades resa ut under annat namn ?

Vad hände vid ankomsten till USA, vilka papper behövdes då. Kunde man byta namn under vägen ?

Om man sedan besökte Sverige igen efter många år, vilka papper behövdes då ? Finns inresande i början av 1900-talet registrerade någonstans ? I så fall med vilka uppgifter ? Passuppgifter e d?

En annan känsligfråga:

Skulle en emigrerad person kunna återvända för gott till Sverige under annat namn, med nytt pass t ex, utan att man kunde koppla ihop honom med en tidigare emigration.  

D v s återuppstå som en annan svensk person med nya persondata.

Det känns i så fall lite enerverande...?

Hälsn
Anna-Lena

2000-12-30, 21:52
Svar #1

Björn Nilsson

• Gäst
Hej
Många stack iväg till Nordamerika p.g.a. att man inte ville göra värnplikten som tydligen var väldigt hård i sluten av 1800-talet och början av 1900-talet. Därför var det relativt vanligt att man köpte falska flyttintyg eftersom man flydde från värnplikten och inte skulle ha möjlighet att få flyttintyg. Jag har en släkting som for till Amerika via Trondheim på falskt flyttintyg. Eftersom hans broder åkte samtidigt och i eget namn så håller jag på att kolla bakvägen vilka manliga passagerare i ungefär samma ålder som inte finns i hemförsamlingarna. Jag vet inte om dom kollade noggrannare i svenska hamnar om flyttintygen var korrekta, men jag tvivlar att man hade tid med detta.

2001-02-07, 12:45
Svar #2

Jörgen Sjölén

• Gäst
Hejsan
Vad jag vet är att man vid tiden för Titanics undergång kunde köpa en så kallad Amerika Väst med och då få ett helt nytt namn osv...men det kan ju ha försvunnit under 1910 talet

Jörgen Sjölén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se