ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Passagerarlistor över New York 1851-1859  (läst 524 gånger)

2003-11-11, 22:48
läst 524 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ancestry har nu släppt början på en ny databas över ankommande till New York 1851-1859, och utlovar att man kommer att fortsätta tills hela luckan fram till Ellis Island börjar 1892.

Redan nu hittade jag över 8000 svenskar i databasen. Uppgifterna är mycket sparsamma, men varje registrerad person verkar vara länkad till en bild av ankomstlistan.

Databasen utgör en ny enhet hos Ancestry och kostar en särskild avgift. Då jag redan hade ett abonnemang hos dem, kunde jag lägga till den nya databasen för $39.95 för ett år, enligt dagens kurs 312 kr, vilket är facilt.

2005-04-10, 16:30
Svar #1

inge emanuelsson

• Gäst
Låter intressant!

- Vad har hänt med detta sedan Ditt inlägg i november 2003?!

- Kanske har man fyllt luckan fram till 1892?
- Kanske kan man rentav nå den via internet, eller någon som har en CD kan hjälpa till, vem vet vilka framsteg som gjorts?!
( Har emigranter som landsteg 1882 och 1883 ).

mvh
inga

2005-04-10, 16:53
Svar #2

Jan Ek (Janek)

• Gäst
Inga,

Alla kan se vilka databaser som för tillfället finns tillgängliga, helt utan abonnemang. Ibland går det också att söka, men inte se vad som döljer sig bakom träffarna. En hel del matnyttigt på Ancestry är dessutom helt gratis, inklusive en version av US census 1880 där sökmotor och sökmöjligheter skiljer sig en del från mormonernas ursprungliga variant på Familysearch. Det lönar sig därför att utforska Ancestry någon gång då och då.

Sökbart index för passagerare via NY 1850-1891 är färdigt sedan en tid, liksom de direktlinkade avfotograferingarna. Men tillgång kräver abonnemang. Materialet finns inte utgivet på CD, men kan givetvis läsas rulle för rulle på filmerna som ligger till grund för den nya databasen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se