ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tillfälligt hemflyttad emigrant  (läst 635 gånger)

2000-11-17, 22:39
läst 635 gånger

Utloggad Anna-Lena Carlström

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2009-04-30, 21:14
    • Visa profil
Hej!
Min farmors far Carl Pettersson, född 1855-01-24 i Ödeshögs församling, emigrerade till USA 1890 från Stjärnorps församling (E). Han levde i USA i ca 14 år och återkom till Sverige ca 1904 i avsikten att stanna kvar här. Men så dog hans hustru (som under alla åren levt kvar i Sverige med de 3 barnen) och han beslutade att ensam återvända till USA och sen bröts all kontakt med familjen i Sverige.

Var/hur kan jag hitta hans återkomst till Sverige, finns det något immigrationsregister någonstans ?

Ansågs man som immigrerad till Sverige även om man bara var hemma under något år ? Hur hanterade USA samma sak ? Behövde man söka immigrationstillstånd varje gång man återkom? Eller ansågs man bara ha varit bortrest på ett år ?  
Någon som vet något om detta ?

undrar
Anna-Lena

2000-11-19, 14:49
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3823
  • Senast inloggad: 2024-12-19, 00:05
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det finns immigrationslistor, och några län har register till dessa, bl a just Östergötlands län har jag för mig.
När man vet ungefärligt år kan man ju annars leta igenom listan för det året.
Listorna och registren finns i Riksarkivets filial i Arninge, och lär även vara tillgängliga på Emigrantinstitutet i Växjö.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se