Varken EMIBAS eller Emigranten är till mer hjälp än du redan fått. Familjen Sjölander finns nyligen efterfrågade under
Anbytarforum: Källor: Emigrantkällor: CD-Emigranten (efterlysningar) den 2, 3 och 14 augusti 2005 (under äldre inlägg, f.n. så pass långt upp som mellan 2004-08-arkivet och 2004-09-arkivet) och den 14 augusti 2005 i den nu aktiva tråden.
Av dem framgår att syskonen emigrerar 1870 och 1872 (systern är gift och förekommer därför förmodligen inte under flicknamnet Sjölander på Emigranten, om hon hade funnits där alls eller i USA).
Av svaren från EMIBAS som är från husförhörslängd och/eller utflyttningslängd framgår oftast bara landet - i detta fall gissar jag det står Amerika eller Nordamerika eftersom Carl inte skrivit något i sitt svar (från nya cd:n). Det finns då en ny sökning gjord på Emigranten med svar den 15 augusti - de hittas fortfarande trots att vi nu vet rätt tid och utflyttningsort.
Det beror ju på att CD-Emigranten (och originalpassagerarlistorna på arkiven eller i Växjö) inte har alla utvandrare, bara de som reste med rätt biljett (se sidan 45 i Emigrantforska steg för steg av Per Clemensson & Kjell Andersson).
Jag sökte också efter dem, de finns inte med från Döderhult på Emigranten (hittar inte heller dem från Köpenhamn på Emigranten) - men man kan konstatera att de åren reser de få emigranterna från Döderhult med destination Galva, Galesburg och New York (1870) inga delstater givna, samt 1872 tillkommer även Chicago, Henry och RedWing (samt en till Oneida) - inte heller här delstater angivna (sök själv i Geographic Names Information system (GNIS) var orterna finns i USA).
För hennes del kan det ge bättre utdelning att söka på hennes man eller barn i census - men de har ju inga ovanliga namn precis.
Passagerarlistorna för USA 1870 och 1872 finns sökbara, dels i betaldatabas på Ancestry, dels gratis för New York på nya Castle Garden-sidan - som vanligt bättre sökbarhet via Steve Morses sidor, t.ex. denna.
När man då inte hittar dem i något så återstår två saker
- uttöm de svenska källorna, har du sökt bouppteckningar efter deras föräldrar och ev. barnlösa syskon i Sverige? Efter hennes mans föräldrar och ev. barnlösa syskon?
Du nämner en kusin till dem som du inte heller hittar, har du sökt bouppteckningar för dennes familj? I någon bouppteckning kan det stå en ort. Foton? Även om släkten inte vet vem korten föreställer så står en ort i alla fall, kan det vara rätt familj så vet man var man ska söka.
- de svenskamerikanska kyrkböckerna som finns filmade i Växjö (inte gratis) där de ca 20-25 % av emigranterna som gick in i de svenskamerikanska kyrkorna finns med.
Det kan ju också hända att han som hette Sjölander i Sverige valde att ta sitt patronymikon i USA (det har jag exempel på, där man släppte det svenska släktnamnet med 'ö' i och inte bara stavade det med 'o' som jag skulle ha gissat). Svågern Karlsson hette antingen Carlson eller bytte till något annat. Att söka census med okänd ort och med de efternamnen är en utmaning för dem som har Ancestry , men sök gärna i Sverige själv, åtminstone bouppteckningarna (om du inte redan har dem).
Hälsningar,
Eva