Hej Anneli
Jag har letat lite efter Ellen men har inte lyckats hitta henne.
Att hitta en man Ed Anderson som man inte vet åldern på verkar ju vara omöjligt. Nu tar dock census verkligen upp en svenskfödd man Ed Anderson som bor i Granada.
Från 1920 års Census, Minnesota, County Martin, Township Center Creek, Incorporated place: Village of Granada.
Ed Anderson, 63, född i Sverige, till USA 1873(?). Yrke: None.
hustru Hanna, 55, född i Sverige, till USA 1870(?). Yrke: None.
dotter Rosey C, 28, född i Minnesota. Yrke: School Teacher.
dotter Anna M, 24, född i Minnesota. Yrke: None.
son Lloyd R, 21, född i Minnesota. Yrke: Student.
dotter Florence(?) A, 16, född i Minnesota.
Ed Anderson och dottern Rosey C nämns även i 1930 års Census. Ed har nu blivit änkling.
Eftersom familjen inte har flyttat omkring går den även att påträffa även i 1910 och 1900 års Census. År 1910 anges att makarna har varit gifta i 28 år. Hanna har fött 7 barn, varav 6 lever. Ed är farmare.
År 1900 anges inte bara åldern utan också födelseår och födelsemånad. Nu är dessvärre sidan mycket mörk där en del av familjen är antecknad, varför detta är svårläst. Ed tycks dock ha varit född i maj 1856 och har varit i USA i 27 år. Hanna är född 1864 (månaden har jag inte kunnat tyda) och har varit i USA i 31 år. Nu nämns två äldre söner, men eftersom sidan är mörk har jag inte kunnat tyda namnen. En tycks vara född 1885 i Illinois och den andre 1887 i Minnesota.
Rosey S är född i mars 1891, Anna A i april 1895 och Lloyd R i november 1898. (Dessa är antecknade överst på nästa sida och deras födelsedata är därför läsbara.)
Nu är ju frågan om denne Ed Anderson verkligen är identisk med Ellen Blomquists uncle. Känner du till en Ed (Edvard? Edvin?) Andersson, född i maj 1856, som emigrerade 1873?
Hälsningar
Bengt