Det där med Westrin tror jag bara är trams. Jag har hittat en Johan Petter Westrin och han var handelman. Jag gick in på SD och försökte hitta reportaget, men lyckades inte hitta. Jag hade tänkt kommentera, men då måste man vara medlem eller prenumerant. Jag är glad att jag inte är prenumerant.
Kollade in i Elgestierna och hittade denne man som jag tror att det handlar om,
Johan Peter Westring, adlad Westring, född 1753-11-24 i Linköping. Skolpilt och gymnasist därst. Student i Uppsala 1772-10-02. Med. licentiat 1779. Promov. med. doktor 1780-06-14. Praktiserande läkare i Norrköping s. å. Intendent vid Himmelstalunds hälsobrunn vid nämnda stad 1781. LVA 1792-01-18. Livmedikus fullm. 1794-04-08. LVS 1804. Förste livmedikus n. h. o. v. 1809. Korresp. LLA 1815. HedL av Södermanlands läns hushållningssällskap 1818, adlad 1822-05-17 enl. 37 § R.F. (introd. 1823 under nr 2291). Död 1833-10-01 i Norrköping. 'Han sysselsatte sig på lediga stunder med nya rön i medicin, naturalhistoria och ekonomi, samlade ett stort och kostsamt bibliotek samt betydliga naturalie- och myntkabinetter. Har tid efter annan utgivit en mängd skrifter i medicin och botanik m. m. samt var ledamot i åtskilliga så utsom inländska vetenskapliga sällskap.' Gift 1783-12-18 i Norrköping med Gertrud Margareta Braad, född 1767, död 1819-07-12 i Norrköping, dotter av assessorn Christoffer Henrik Braad och Maria Christina Westerberg.
Det står i och för sig att han var förste livmedikus, men inte hos vem. Förmodligen var han vid hovet. Dessutom hette han Westring och släkten är utdöd på svärdsidan.
Livmedikus är titeln för en läkare hos en furstlig person. I Sverige kallas den som förestår hovets medicinska service Förste livmedikus, en titel som inrättades 1806 av kung Gustav IV Adolf speciellt för den finske läkaren Gabriel Gamaliel Rislachi. Även överläkaren vid Loka brunn fick bära titeln livmedikus.
Befattningen som förste livmedikus var ofta förenad med ordförandeskap (president) i Collegium medicum, som 1666 bildades av en livmedikus, G.F. Du Rietz, med tre andra läkare.
Från början av 1600-talet används även titeln arkiater (av grekiska ἀϱχίατϱος, av ἀϱχι- = förste/över/överste (jämför ärke-) och ἰατϱός = läkare som alternativ till förste livmedikus. De sista som haft titeln arkiater var Pehr von Afzelius (blev förste arkiater 1818) och Erik af Edholm (-1856) ordförande i Sundhetskollegium (blev förste arkiater 1842)
Johan Peter Westring var läkare i Östergötland. Han arbetade bl a med lavar som färgväxter. Därmed kan man väl betrakta Svensk Damtidning reportage kring kronprinsessan och Daniel Westling som ett allmänt svammel i hysterin kring deras förlovning och kommande giftermål.
Rätt ska vara rätt, jag hoppas Svensk Damtidning rättar till det hela.
Arkiater är en äldre hederstitel för läkare enligt Nationalencyklopedin
För att komplettera det hela blev Erik af Edholms son Edvard Martin af Edholm (1831-1913), tjänstgörande livmedikus hos konung Carl XV 1866.
Som ni kanske förstår har jag anor till Erik af Edholm och släkten är inte utdöd.
Mvh Martin B