Niclas inlägg gjordes medan jag dröjde med att skicka mitt, men pekar alltså på andra källor som bör konsulteras. Det är helt riktigt att domkapitlen började fordra in både uppgifter från präster och böcker ur prästernas sterbhus, men åtminstone vad gäller person- och släkthistorien kopplad till herdaminnet i Linköpings stift har sådant material knappast alls utnyttjats. Vad gäller Wiede, understryker Ranius att hans genealogiska korrespondens är minimal och att han knappast nyttjat något material utanför Stiftsbiblioteket. Vad gäller Westerlund och Setterdahl är förhållandet något annorlunda: deras - åtminstone Setterdahls - korrespondens är omfattande, de har (via Gustaf Fjetterström, men i ringa omfattning personligen) utnyttjat kyrkoarkiven, men de har inte utnyttjat några arkivaliska källor förutom sådana vars innehåll eller ur dem hämtade redan kända uppgifter genom litteraturen varit kända för dem. Deras allvarliga forskningsbrister har behandlats av Gerhard Hafström (i recensioner av häften i herdaminnets fjärde band i PHT), Arnold Sandberg (i avhandlingen Linköpings stifts kyrkoarkivalier) och Herman Sch?ck (ssk. betr. medeltiden, i avhandlingen Ecclesia Lincopensis). Erik Meurling, som övertog herdaminnesutgivandet efter Setterdahls död, tog Hafströms påpekanden ad notam och gjorde besök i landsarkivet i Vadstena, där han åtminstone utnyttjade häradsrätternas arkiv (excerpter finns bevarade), vilket dock förde med sig att han misslyckades med att fullborda herdaminnet: att vara kyrkoherde Meurling i Kristdala innebar att vara i tjänst 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, tolv månader om året.
Vad gäller beroendet Wiede-Örnberg har någon (minns nu inte på rak arm vem) påpekat, att Örnberg tillägnade sig Wiedes piktur så att det ibland inte är möjligt att utan vidare se vem som skrivit det ena eller det andra.
En avslutande kommentar om Örnberg är att sedan han tillträtt tjänsten som landsarkivarie i Vadstena, kom de två avslutande delarna (13-14) av Svenska ättartal ut, där de flesta behandlade släkterna har sitt ursprung och sina liv inom landsarkivsditriktet, företrädesvis Östergötland, och översikterna baseras på kontroller i de primärkällor som han tidigare inte kunnat tillgå själv på ett enkelt sätt. Därför har dessa två delar ett högre värde än de tidigare tolv.