Lars, svaret på första frågan är: Nej! I detta avseende var det, åtminstone i praktiken, en oerhörd skillnad på trons försvarare, Svenska Kyrkans överhuvud och en vanlig undersåte. Skillnaden mellan att vara ett oäkta barn till en kung och till en fattig dräng eller piga var faktiskt lika stor som mellan himmel och helvete. Kung vid tillfället (1609) var ju Carl IX, som med sin strängt lutherska, närmast kalvinistiskt inspirerade hållning, säkerligen var för förändringen. Samtidigt visste ju alla att han (med prästdottern(!) Karin Nilsdotter) hade den utomäktenskaplige sonen Carl Carlsson Gyllenhielm, sedemera riksamiral m.m. Det var inget som helst hemlighetsmakeri och ingen försköning omkring detta, vare sig från Carl IX själv eller omgivningen.
Och det är ju precis samma sak med sonen Gustaf II Adolf och dottersonen Carl X Gustaf. De hade också utomäktenskapliga söner; Gustaf Gustafsson af Vasaborg resp. Gustaf Carlson, båda försedda med rikliga donationer och förläningar, och dessutom upphöjda till grevar. Bägges fäder var icke desto mindre Kyrkans högste överhuvud, och detta var mitt under den lutherska ortodoxins tid...
Och vem skulle egentligen klandrat och kritiserat det hela? Biskoparna? Ärkebiskopen? Riksrådet? Rikskanslern? Som ju alla hade kungen som högste chef...? Knappast! Högförräderi och majestätsbrott var ju i på den sociala nivån allvarligare brott än de sedlighetsbrott man i regel främst anklagde allmogen för, och man sågade ju inte av den gren man själv satt på.
Och påven och kejsaren var det ju vid denna tid rakt inte tal om att åberopa som aukoriteter. De var ju rikets fiender, heretiker, och stod mer eller mindre i förbund med djävulen...
För vi ska inte blanda ihop äpplen och päron. Åberopandet av Mose lag/ Guds lag, som ju vid denna tid ofta återkommer i juridiska sammanhang, i synnerhet i fråga om hors- och sedlighetsbrott, var ju faktiskt, om vi granskar det hela, lite grand ett spel för galleriet, och tjänade främst två syften: 1) Att hålla sig väl med (alt: få tyst på) de mest fundamentalistiska och ortodoxa lutheranska prästerna och teologerna och 2) (inte minst): att via skrämseltaktik hålla allmogen i tukt och Herrans förmaning, så att de skulle veta sin plats, hålla sig till lagen (i fråga om sedlighet: Guds lag) och lyda sin överhet. Vad beträffar horsbrotten medförde hänvisningen till Guds lag oftast dödsstraff. Hårt och omänskligt? Jo, det kan tyckas så. Men fingranskar vi de enskilda fallen, får vi en delvis annan bild: Dessa domar, som avkunnades av tingsrätten, måste för att kunna få laga kraft och verkställas, först stadfästas av hovrätten. Och där benådades i de allra flesta fall de dömda till livet, även om själva domen kvarstod, men straffen omvandlades oftast till böter eller skamstraff. Så skillnaden mellan det hårda, oförsonliga och omänskliga utanverket (och retoriken) och den handfast verkligheten, kunde ofta vara nog så stor.
Och din senare fråga: Jag kan faktiskt inte heller förstå att det i en likpredikan skulle funnits anledning att vare sig lyfta fram eller dölja en sådan sak, i synnerhet om det var något som ändå var allmänt känt. Det som hade hänt, - det hade hänt. 1500-och 1600-talets människor hade en betydligt mera jordnära och realistisk syn på dylika ting än vi idag ofta föreställer oss. Och jag upprepar: Det var en milsvid skillnad mellan att: vara ett oäkta barn och vara ett oäkta barn till en kung. Det senare var aldrig någon belastning. Tvärtom!