Men hur är det nu egentligen med Désirée, yngsta dottern till (prins Carls dotter) grevinnan Madeleine Bernadotte fru Kogevinas?
Enligt Bernadotteättlingar av Ted Rosvall, är Désirée född i moderns första gifte (med Charles (!?) Ullens de Schooten Whetnall), och kallas där Ullens de Schooten Whetnall (Kogevinas). Man får därför intryck att hon är adopterad av Nicos Kogevinas, och inte eget barn.
Martin skriver: Sådant kan ju ta lång tid i katolska länder. Lång tid, jovisst, men flickan föddes 1977 och paret Ullens de Schooten skildes först 1980 (tre år senare), varefter Madeleine gifter sig med Kogevinas 1980 2/11). Är inte detta att anse som lite väl lång tid, även i ett katolskt land, i synnerhet om de sistnämnda har ett gemensamt barn? Är Belgien att anse som ett katolskt land, för övrigt? Det är väl tämligen blandat, religiöst sett? Vallonerna är väl huvudsakligen reformerta/kalvinister (det var i varje fall de flesta som kom till Sverige på 1600-talet), och flamländarna? Är familjen Ullens de Schooten för övrigt katoliker? Ja, om man studerar Bernadotteättlingar, ser man att såväl Charles far som farfar bär namnet Marie, och har dessutom tämligen många förnamn, vilket sammantaget gör det troligt att de är just katoliker.
Vad gäller egentligen? Är Désirée dotter till Ullens de Schooten Whetnall eller till Kogevinas?
Att hon åtminstone socialt räknar Kogevinas som sin far, förefaller troligt, men hur är det egentligen? Hur ska man sätta upp det hela när man skriver en genealogisk tabell? Är det någon som med säkerhet vet?
Man bör väl egentligen av hänsyn till Désirée själv inte diskutera hennes börd så här offentligt på nätet (jag slås plötsligt av detta, jag har ju tidigare som bekant gått till storms mot ett liknande fall... [Martin vet] - allting får man äta upp...), men vi får väl anta (hoppas?) att hon, som är bosatt utomlands, inte regelbundet läser Rötter/Anbytarforum. Kan hon överhuvudtaget svenska? Jag vet inte. Vi får väl i varje fall försvara det hela med att det väl måste anses som förenligt med hennes bästa, att uppgifterna om henne ska vara så korrekta som möjligt.