Åke Ohlmarks som genealog är inte mycket att hurra för. Åtminstone inte när han gett sig i kast med de europeiska fursteätten i sin bok Stamtavla över Europas furstehus (tror jag den heter). Jag läste den som 16-åring och blev mycket fascinerad av den, men allt eftersom man lär sig mer om släktforskning och lär sig att inta en kritisk hållning så insåg jag att Ohlmarks är bättre att elda med än att upprätta stamtavlor! En del ätter leder han tillbaka till Oden (!). Jag såg för övrigt en artikel i Boden-anan där författaren, som hävdade härstamning från kungarna på Isle of Man, inte nöjde sig med detta, utan påstod att han kunde leda sin härstamning 5000 år (!) tillbaka, till en egyptisk farao som ska ha förföljt Mose folk i öknen. Om den uppgiften är korrekt lär det väl vara nytt rekord... Ännu mer tveksamt blir det, med tanke på att de israeliska arkeologerna anser, att det judiska slaveriet i Egypten saknar historisk grund och bara är en vacker saga.
Men jag måste fråga: Vem var egentligen mor till Olof Skötkonung? I Lars O.Lagerqvists verk om Sveriges regenter anges det, att hans mor var en polsk prinsessa, som i Sverige kallades Gunhild, och som sedan blev omgift med Sven Tveskägg av Danmark. Vad är Gillingstams åsikt i den frågan?
Full säkerhet kan väl aldrig nås.