Hej!
Jag är nu osäker på VEM som var min Adriana de Besches moder då det finns så många olika uppgifter online om nedanstående person, hans äktenskap och barn:
Welam/Welhelm de Besche,byggmästare i Örebro(T)
F.1636,Örebro,Nikolai(T)
D.11 May 1705,Örebro,Nikolai(T)
Finns det någon här som har koll på familjen i kyrkböckerna etc.(med källhänvisningar som bevis)?
Vad för bevis (med vigseldatum) finns det för hans 3-4 äktenskap som figurerar online?
Hustrur jag funnit online:
Kristina Larsdotter
Barbro Adamsson
Sigrid Boman
(Jag har sett uppgifter om att han gifte sig 4 gånger men jag har enbart sett 3 namn)
Någon som har funnit hans barns födslar (förutom då födslarna av de 2 yngsta barnen med Sigrid Boman:Maria f.11 Jun 1694,Örebro(T) och Imanuel f.30 Dec 1699,Örebro(T))?
Enligt Adrianas första barns födelsenotis(GID:2316.79.53800,Örebro,Volym C:2,Födde 1699-1741,Sid nr. 173
,Bild 123 av 386) ,var Adriana född ca. 1790, enligt hennes dödsnotis (Borås CI:2 s.359 1683-1717)var hon född ca. 1688.
Det finns bevis (Örebro Nikolai C:2 (1693-1741) Bild 99 / sid 137, AID: v52795.b99.s137, NAD: SE/ULA/11800) på att hon var en syster till Anna de Besche(gift med Claes Seinknecht, senare med Christopher Embertz). Adriana och de andra påstådda barnen till byggmästaren Welam figurerar hela tiden i varandras barns dop.
Jag blir också lite förvirrad av att byggmästaren även ska ha haft en son med samma namn som han själv (Welam/Welhelm/Wilhelm)och jag har svårt att avgöra vem som är vem i husförhören. Denna son, Wilhelm(?) de Besche (lantmätaren), var iallafall dopvittne vid Adrianas första barns dop, så var också Anna och Christina de Besche (gm. Anton Kreutzmer).
Var lantmätaren Wilhelm de Besche gift och hade han några barn?
Tyvärr dog min Adriana redan vid 27 års ålder(27 Mar 1715, Borås)så det finns inte så mycket att finna om henne efter att hon gift sig och fött 2 barn.
Jag hoppas på att det finns något bevis på vem som var min Adrianas moder och att någon har koll på denna familj (med källhänvisningar) och vill dela med sig!
Jag har tidigare letat mig blå i Nikolai, Örebro(T)efter mer uppgifter, kan det vara så att mycket av informationen finns i någon annan församling???
Med vänlig hälsning,
Anne-Lee Wilson
Florida, USA