"Effterskrefne af Adhelen och Officerare som inkommidt här wedh General Munstringen men sine förklaringar för hwadh orsak dhe icke låta bruka sigh uthi Kongl: May:ts tienst Nembl:n
/.../"
"Folio 12
Kortt underdåhnig relation, huru wiehda, mina Bröder, och iagh, hawa tient under Hans Konugl:e May:tz mellicien p. nembl:n
A:o 1650 d. 5 martij, sahli öfwerstens Herman von Zögens afskehds Pass utwisar, dhed min Brohr sahlige
Hans Ekelöf, har tiengdt uthi tuigsland under bemelte öfwerstens Regemente, 24 mohnader för en rättare, 30 måhnader för Cornett, 36 mohnader före leutnampt, och 54 mohnader för Rittmestare .p.
A:o 1653 d. 10 octobr sahlige öfwerstens Willam Forbes afskehds pass, ut wisar, dhed min sahlige Brohr
Gustaf Ekelöf, har under hans Regement tiengt för fendrich uthi 42 mohnader, och 1656 blef han leutnampt; och uthi den singsta rüska feigden uthi liefland, der han schlagen blef .p.
A:o 1650 tiengte iagh effter min under dåhn sküldighet för pikenehr j Stockholm uthi 1 åhrs tidh .p.
A:o 1651 blef iagh fendrich under Baron och dåhwarande Capitein Per Sparre, huarest iagh Continuverade uthi 1½ åhrs tidh .p.
A:o 1653 blef iagh Cornet j finland under Adelsfahnan, huar wehd iagh Continuverade thi A:o 1660 och dåh för min siuckelig legenhet skull moste tahga afskehd, den dheh nåhgo will thi förbettring anlåtha, skall iagh finnas willig som sküldig, migh uthi min nåhdigste Konugl: och herres tienst, at begiehwa, der migh af höga öfwerheten såhdant opdragit blifwer, detta Hr General Majoiren effter begehran, thi hörsampt fölge wehlat beretta, medh tienstlich begehran, Hr General Majoren, will min ringa persohn sigh låtha wahra recommanderat, her medh förblifwer,
Hr Generall Majorens
Tienst beredwillige tienare
Clas Ekelööf"
Källa: SVAR, Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/44 (1678), bildid: A0065958_00455, A0065958_00480 ffSe även EÄ barn tab. 3 & tab. 4:
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Ekel%C3%B6f_nr_217http://runeberg.org/frfinl/0097.html