Den 4.3.1511 sökte Johan (Henriksson) Fleming dispens från Påven, för att ingå sitt tredje äktenskap med Birgitta Gunnarsdotter (n.408).
Samtidigt söktes ytterligare tre dispenser av samma skäl från Åbo (n.408-411), varav den första gällde Johans dotter, Birgitta (n.409).
Detta kommenteras i Auctoritate Papae (s.15) på följande sätt: Marriage petitions were quite often brought to the Penitentiary along with other similar kinds of supplications, often from the same diocese, or even from the same family. An example of such a practice is the group of four petitions from the diocese of Turku brought simultaneously to the Penitentiary on 4 March 1511.
Vidare skriver man: In this group of petitions it is interesting that the three first couples probably belonged to the same noble family, whose head was Johan (Henriksson) Fleming. Därefter backar man och skriver: The man, Peter Johansson, in the third petition might also belong to the same family even though this fact is not explicitly stated in the petition. We know that Johan Fleming had a son called Peter, but since Peter Johansson was a relatively common name in medieval Sweden, it is unlikely that this Peter Johansson was Peter, the son of Johan Fleming. Vad gäller det fjärde paret sägs följande: The fourth couple, Peter and Helena, cannot be connected to the Fleming family, but the fact that these petitions have been brought together to the Penitentiary shows that there was cooperation between the supplicants from the diocese of Turku.
Jag är starkt benägen att tro, att alla fyra paren tillhörde samma familjekrets, d.v.s. Fleming. Jag har bara hittat ett ytterligare exempel på en gemensam petition från Åbo (n.166-167), vilka gäller syskonen Klas Henrikssons (Horn af Kanckas) och hans systers, Alissas, äktenskap med Kristina Kristiernsdotter (Frille) resp. Magnus Nilsson (Garp) år 1470, vilket styrker mitt antagande.
Vad gäller det tredje paret, Peter Johansson och Katarina från Mustasaari, så tror jag faktiskt att det rör sig om Peder (Johansson) Fleming, Johan Henrikssons son, Birgittas bror. I så fall var han gift tre gånger - liksom sin far. Först med en okänd ca 1505, därefter ca 1511 med Katarina och slutligen med Karin Håkansdotter till Friskala (Hålbonäsätten) ca 1520. Hypotesen motsäges till synes av uppgiften i EÄ, att Peder var inskriven i Rostock 1513, men kollar man källan, så var denne Petrus Flemminckh Swecus dekanus när han skrevs in den 24.10.1513. Jag tror uppgiften i EÄ är fel - lika fel som att han skulle varit gift med Karin Sparre. (Uppgiften korrigerad i EÄSuppl.) Det var sannolikt inte dekanen Petrus som blev befallningsman på Åbo slott...
I det fjärde fallet, Peter Kerweynis och Helena av Vartsalo, så torde det handla om Elin Joakimsdotter Fleming, Birgittas kusin. Hon är nämnd i EÄ, men enbart med namnet... Kronologin stämmer väl. Vad gäller hennes make, Peter, så är det frestande att tolka namnet som Kirves. Kronologiskt möjlig son till Olof Olofsson Kirves d.y... Synpunkter?!
(Meddelandet ändrat av ten 2014-08-29 20:10)