Hej!
Jag tyckte att jag kände igen namnet Flygare, och upptäckte att Elisabeth F:s syster Maria Flygare (1794-1849) gifte sig 1830 i Östraby med min anas kusin Nils Peter Hagman (1803-1871), stamfar för fotografsläkten Hagman. Dessförinnan hade Maria dock fått oäkta dottern Matilda Olympia (!) Olsson (född 1823 25/5 på Torup, Vitaby socken). Matilda Olympia gifte sig i Östraby med smeden Peter Johan Lagerqvist (!), och dog på Sniberup Nr 3 i samma socken 1853 1/5. Peter Johan var alltså gift med två kusiner, och gifte sig andra gången med den efterfrågade Lovisa Olympia Gyllenskepp.
Namnet Olympia kan man då kanske avskriva som Gyllenskepp-namn, med tanke på att även Lovisa Olympias kusin får detta namn och kallar sig Olsson, och att Elisabeth Flygares son heter Gabriel beror på att Elisabeths far hette Gabriel. Namnet Vilhelm är dock, som Anders säger, något man borde lägga märke till, om vi antar att även Gabriel Vilhelm är son till en Gyllenskepp.
pigan Lisa Flÿgare [i Kiabÿ] betalar 32 skilling banco i saköresböter till Kiaby kyrka 1820 (enligt 1820 års kyrkoräkenskaper), och Elisabeth Flygare i Östraby betalar samma summa i lägersmålsböter till Östraby kyrka 1825 (enligt samma års kyrkoräkenskaper). Ingen av de båda räkenskaperna nämner dock faderns namn.
Två intressanta herrar i sammanhanget är löjtnanten Otto Philip Vilhelm Gyllenskepp (1794-1873), gift i Fjälkestad 1823 och får en dotter i Kristianstad 1825, samt handlanden Johan Vilhelm Gyllenskepp (1801-1838) i Ystad, som får några barn i staden på 1830-talet. Kanske finns det någon notering i någon hfl om varför Lovisa Olympia fick kalla sig Gyllenskepp? Kanske i någon flyttningsattest?
Mvh/Markus