Jeg søker informasjon om Liliebielke slekten. Jeg fører her på den informasjon jeg alerede har og neders endel spørsmål om emnet. Denne ganske lange teksten omhandler Lilliebielke, men kan også være til nytte og interesse for andre. Teksten er hentet fra Norsk Slektshitorisk forbund.
--------------------------------------------------
Liliebielke, svensk adelsslekt som med sekerhet kan føres tilbake til Henrik Nielson Svenske(nr. 358 på riddarhuset i Stocholm), som av kongens nevnd i Skara sogn tilkjennes to gårder i Askim sogn i Skaroborgs len som ulovelig var blitt fratatt ham.
Svenske genealoger har refnet med at Henrik Nielson Svenske af "Ascom", gift med Adeløf af "Ascom", som blev adlet av Dronning Margrete Valdemarsdatter av Danmark-Norge-Sverige.
Pherson var far til Pehr Henrikson som hadde sønnen Niels Pherson, begge av "Ascom" og "Askiøn". Denne siste mener man skal være far til overnevnte Henrik Nielson Svenske
Henrik Nielson Svenske levet i beggynelsen av 1500årene og bodde i Vestergötaland hvar han i 1560 blandt Vestgöta-adelen underskrev stendernes troskapserklæringentil kong Erik XIV, og han deltok i 1568 i Vestgöta-adelens troskapserklæring til den nye konge Johan III.
Han var eier av godsene Lundby og Velanda I Älvsborg len og Djupsås i Skaraborgs len. Gift med Ingeborg Eriksdatter Lilliehøøk datter av Erik Bertilson Lilliehøøk og Elen Bengtsdotter Ulf. Med henne hadde han sønnen Jøns Henriksøn Svenske, gift med Mette Bengtsdotter Lillehøøk, datter av Bengt Tordson Lillehøøk og Märta Store.
Deres søn igjen var Henrik Jønson Lilliebielke, (f. 1577 d. 1662), som var den første som brukte navnet Lilliebielke, et navn han hadde fått fra sit våpenskjold. Slekten blev introdusert på ridderhuset i Stocholm i 1642 som nummer 273. Han eide godsene Djupsås, Velanda og Guntorp og var gift med Elin Hierta.
Sønnen major Niels Henrikson Lilliebielke(f. ca. 1630) var gift med Elin Hilleskiold, datter av häradshøvding Hans Torsteinson Hilleskiold. De hadde sønnen rittmester Hnrik Nielson Lilliebielke(1655-1737), som i sitt første ekteskap med sin kusine Magretha Hiertha, datter av rittmester Maans Hiertha og Anna Ataalmann, hadde sønnen Hnrik Adolf Lilliebielke(f. 1725), gift med Maria Beathe Belfrage, datter av løytnant Rutger Belfrage og Elsa Christina Saap.
Deres sønn igjen var Ptric Rutger Lilliebielke(1746-1820), som var gift med sin kusine Märta Maria von Wulfschmidt, datter av Carl Fillip von Wulfschmidt(1722) og Marianne Eleonora Ørnflycht. Fra deres sønner Gustav Adolf Lilliebielke(1779-1848) og Johan Henrik Lilliebielke(1788-1874), stammer to grener av slekten. Den første gren ble i sverige og utbredte slekten der. Den anne gren med Johan Henrik Lilliebielke kom til norge i 1807. Han utdannet seg gullsmedi Moss, men slo seg ned i Porsgrunn hvor han senere etablerte sitt handelshus i gården "Osebro" ved Osebakken(også kalt Bjelkegården) gift mad Anne Cathrine Bostedt.
Johan Henrik Lilliebielke er min tippoldefar. Og jeg er meget interesert i hva som skjedde med den andre siden av slekten(Gustav Adolf Lilliebielke).
Hva har skjedd med adelstittelen? Har du informasjon eller hvet noen steder der jeg kansje kan finne det?
All respons er velkommen
Simen Bjelke