"Eders höga nåde, insinueras underdån- ödmiukel:n huru såssom wij samptel:e arfwingar effter wår sahl. fader, fordom Tullnähren widh Carlshambs store Siötull Hr Jacob von Schoting, alt här tils är blefwit på wåre K: Bröders Andrae och Carl von Schotingz wägnar något arf Innestående, i deras bortowarande, och som nu är säkert att ingendera af dem lärer sig här å orten mehra infinna, särdeheles som gudh redan har behagat för en tidh sedan, gienom den timmelliga döden hädankalla den yngre af förbem:te min K. Broder Sahl. Carl von Schoting, och den äldre aldehles har satt sig neder i Ostindien, och twifwelsutan, icke lärer mehra hitkomma bönfaller altderföre underdån- ödmiukel:n, det handelsmannen i Carlshambn Christopher Faust som innehafwer wårt arf; måtte mig deth på mine syskons wägnar lefwerera, medh billigdt intresse effter Kongl. förordningen, för något öfwer 6 åhr tilbaka; hwaruppå afwachtas en NådhRätwis resolution medh ödmiukel:t förblif:de
Eders höga Nådes
CarlCrona d 5 Junij 1701
Underdån- ödmiukaste Tienarinna
På Samptel:e Mina Syskons Wägnar
Clara Krans"
Källa: Karlshamns rådhusrätt och magistrat (K) FIa:7 (1700-1702) Bild 1890 (AID: v722160a.b1890, NAD: SE/LLA/10105), se även v722160a.b2440 ff; v722160a.b3530
Jacob von Schoting, född i Göteborg, död i Karlshamn 1692 9/8 ("67 åhr en månad ringare") - se: v96009a.b1200.s227