Mats!
Inget av det du nämner är ju historiska källor i strikt mening, utan snarare att betrakta som litteratur, åtminstone vad 1300-talets förhållanden beträffar. Det som egentligen är intressant är huruvida dessa personer är nämnda i samtida eller nästan samtida handlingar och under vilken namnform de där förekommer.
Vad Anrep beträffar, så finns det naturligtvis en orsak till Elgenstierna börjar genealogin över ätten Sparre med en senare generation. Jag kollade Elgenstierna endast mycket hastigt på biblioteket igår, men det är ju t.o.m. möjligt att Elgenstierna i sin ingress ger någon förklaring. Orsaken är emellertid sannolikt den, i detta som i andra liknande fall, att de tidigare generationer som Anrep ger är rena fantasipersoner som aldrig har existerat eller åtminstone personer utan påvisbart samband med den introducerade ätten Sparre.
Vad beträffar de övriga referenser som du anger, förmodar jag - det hade varit bra om du hade angivit exakta titlar -att du syftar på följande verk, som jag fann i Libris:
Fernow, Erik, (1735-91), Beskrifning öfwer Wärmeland, afdeld i sex tidehwarf, twänne under hedendomen, och lika många under påfwedömet och lutherska tiden; jämte en kort inledning, om landets läge, namn, wattudrag, bergsträkningar, skogar, med mera. Götheborg 1773-1779.
Grau, Olof,: Beskrifning öfwer Wästmanland med sina städer, härader och socknar. Wästerås 1754.
Djurklou, Nils Gabriel (1829-1904), Bidrag till Wermlands antiqvariska topografi. [utg. av Gösta von Schoultz och Gilbert Svenson] [Karlstad] 1954-1956. 2 vol.
Det rör sig alltså om två arbeten från 1700-talet och ett som i manuskript härrör senast från tiden kring sekelskiftet 1900. Det är alltså varken fråga om med dina 1300-talspersoner samtida källor eller någon särskilt modern historisk litteratur, och det finns alla skäl att vara skeptisk till vad som står däri.
Tyvärr kan jag i sak inte ge dig några vidare upplysningar - jag hoppas att någon av Anbytarforums mediaevister kan rycka in här - men du bör nog försöka leta upp färskast möjliga litteratur som berör de släkter och personer du intresserar dig för och inte utan vidare lita till saker som skrevs på 1700- eller 1800-talen. I varje fall bör du under inga omständigheter utgå ifrån Anreps genealogier om det nu är därifrån du har hämtat dina ursprungliga uppgifter.