Det intressantaste med informationen från Lindorm Stakes gravsten, är att den leder till att hans anor i stora stycken måste revideras. Ett exempel pekade jag på ovan, att Brun Svenssons hustru torde tillhöra släkten Gylta, och inte Ryting (eller Dun).
Samma sak gäller synbarligen för Håkan Svenssons hustru, Anna Larsdotter, som i EÄ sägs föra en halv lilja i vapnet, med referens till Djurklou [Om arfs- och bördstvisterna efter Eggert Grupendal]. Följer man upp den källan, så finner man följande: ”. Anna Laurinsadotter , efter all sannolikhet en dotter af Laurens Johansson, som bodde på Utål i Bro skeppslag och socken i Uppland och förde en half lilja i skölden.” Som källa till påståendet att Lars Johansson förde en halv lilja i vapnet, anges Styffe [Skandinavien under Unionstiden, 1:286]. Via elektronisk sökning på Google Books, hittar jag ingen Laurens Johansson, half lilja, i Styffe.
Huvudsakligt stöd för antagandet anges av Djurklou vara, att Anna Larssons första make, Håkan Svensson, ägde Utål, liksom hennes måg Amund Stake. Detta är dock ett relativt svagt argument, emedan Håkan köpte Utål av Lars Johansson 1453 [SDHK 26356]. Djurklou har uppenbarligen dragit slutsatsen baserat på Håkans hustrus patronymikon enbart.
Om vi tittar på det vapen som står för Håkan Svenssons hustru, Anna Larsdotter, så finner vi inte en halv lilja, utan ett vapen som liknar ett som fördes av bl.a Lars Jönsson i Berga (Österåker), nämligen vad som av Raneke beskrivs som ”tre (dryckes)horn med spetsar mot dexter bjälkvis i stolpe”. (Se ovan).
I mitt inlägg den 9:e okt. skrev jag: ” Denne Lars Jönsson i Berga, vilken inte kunde placeras i vare sig tid eller rum av Raneke, är sannolikt densamme som förekommer i två brev utfärdade i Uppsala 1395 [SDHK 14419] resp. Stockholm 1434 [SDHK 22253]. Hans hemort är alltså förmodligen Berga i Österåkers socken i Uppland.” Detta påstående får revideras något - den förste Lars Jönsson var sannolikt farfar till den senare. I Styffe finner man nämligen att Hamra i Fröslunda socken (ca 3 mil SV Uppsala) var sätesgård år 1409 för en Laurens Jönsson, år 1420 för Jon Laurensson, och år 1442, 1477 och 1481, av väpnaren Laurens Jänsson, som var ärkebiskop Jakob Ulfssons fogde på Uppsala gård.
Laurens Jönsson d.y. bör ha varit född omkring 1410-1420, och Anna Larsdotter 1430-1440. Jag vill därför postulera att Håkan Svenssons hustru, var dotter till väpnaren Laurens Jönsson, ärkebiskopens i Uppsala fogde, och att han var sonson till den Lars Jönsson som erhöll Berga som pant 1395, och som förde det vapen återfinns bland Lindorm Stakes anor.
Stöd för antagandet att det rör sig om densamme Lars Jönsson får man i SDHK 24641, då ”Väpnaren Lars Jönsson i Hammar tillskiftar ärkebiskopsbordet i Uppsala 1 markland jord i Swininge i Åkers socken i Rydbo skeppslag mot 1 markland jord i Taghxnæs i Fröslunda socken i Lagunda härad... Han bytte alltså bort jord som han sannolikt ärvt i Åkers socken, mot jord i den socken han hade sin sätesgård.
Jag är fullt medveten om att länkarna i kedjan är relativt svaga, men vapenlikheten tycker jag ger viss tyngd åt min hypotes...