I ett inlägg den 23 augusti 2011 - 01:29, resonerade jag mig fram till hypotesen att Harald Tyrilsson Stålhandske i sitt första gifte var gift med Margareta Pedersdotter Fleming.
Jag är nu så säker man rimligtvis kan vara - utan ett faktiskt bevis – att så var fallet!
Jag skrev då bland annat: ”Då Harald gifte sig i sitt andra gifte omkring 1567, så vore ett första gifte med Margareta ca 1562, då Harald, uppskattningsvis, var drygt 20 år gammal, inte orealistiskt!”
Vidare: ” Tittar man närmare på Margaretas syskon, så finner man att hon hade bl.a. en bror, Lars, som tjänstgjorde vid Eriks hov från 1558, och var skeppshövidsman och stupade 1565, (Harald var stallmästare hos Erik i början på 1560-talet, och blev skeppshövidsman 1566).”
Vad jag då missade i analysen, var att jag bara fem dagar tidigare, den 18 augusti 2011 - 00:20 i sökandet efter en förklaring till varför Harald ägt mark i Västergötland skrev: ” Den 22 juli 1570 underrättar nämligen konungen fogden på Ettack kungsgård i Västergötland, att han efterlåtit Harald Tyrilsson en gård i Winkle i Vartofta härad och en gård i Påweråss liggande vid Falköping, hvilka gårdar han ägde obehindradt njuta och behålla, eftersom han dem tillförne haft”.
Som resultat av sökandet efter möjliga kopplingar till adeln i Östergötland, skrev jag: ”Tyvärr hittar jag inte Harald där, trots att han fick frälse på två gårdar 1570, som han ägt tidigare, men som nu, 1576, tycks ha förfallit – eller så har dokumentationen förstörts… Däremot hittar jag hans beskyddare(?), Klas (Eriksson) Fleming i båda häraderna, 2 hemman i Vartofta och 2 ½ hemman i Vilske, av totalt 8 ½ hemman i Västergötland…För Lars Fleming, företrädd av sin änka Brita Larsdotter [tre rosor] hittar jag bara 5 hemman av 123 i det aktuella området, men ett hemman ligger i Påverås”.
Med största sannolikhet ’fick’ Harald Tyrilsson de västgötska gårdarna vid sitt gifte med Margareta Fleming. Av någon anledning hade godsen tydligen tillfallit kronan någon gång mellan ca. 1562 och 1570, men gavs tillbaka som förläningsgods av Johan III 1570.
En spännande sidolinje till detta, är att Sven Andersson, anfader till den ’konkurrerande’ släkten Stålhandske i Västergötland (nr 66), år 1555 bytte bort jord i Vartofta till Gustaf I. Vidare finner man att Sven Andersson, som adlades till Stålhandske 14 juni 1565, med stor sannolikhet deltog i slaget vid Axtorna 20 oktober 1565, som ryttmästare för en fana från Västergötland. I samma slag deltog Harald Tyrilsson som ryttmästare för de svarta hingstridarna!
Att försöka tränga in i konflikten mellan släkterna Stålhandske, nr. 66 resp. 98, känns som en för stor utmaning att ge sig på, men man vet aldrig…