Det börjar bli dags att skissa på en form av ’slutplädering’, vad gäller mitt postulat, att släkten Stålhandske (nr 98) i Finland, var ättlingar till släkten Sluk.
Som jag skrivit tidigare, så är det inte min ambition att bevisa att släkten Stålhandske var ättlingar till släkten Sluk – hade det varit möjligt, så hade det redan gjorts! Jag är fullkomligt nöjd om jag lyckas skapa hypoteser som är bättre underbyggda - mer sannolika - än de som idag finns publicerade... Detta kan endast uppnås med hjälp av fler – och starkare – indicier, än vad som sammanställts och redovisats tidigare.
Forskningsstatus
Rådande forskningsläge får – tyvärr - Elgenstierna stå för, då det i ingressen för släkten Stålhandske (nr 98), sägs följande: Deras fader [Harald och Joens] uppgives pä riddarhusgenealogien hava varit Tyril Nilsson Sluk, av en åländsk frälsesläkt med detta namn, men fru J. Ramsay har i sitt arbete ’Frälsesläkter i Finland intill stora ofreden’ uppvisat (min kursivering), att intet annat samband finns mellan ätterna Sluk och Stålhandske än att Harald Tyrilssons svärmoder Anna Nilsdotter var syster till nämnde Tyril Nilsson Sluk, samt anser för sannolikt, att stamfadern Tyril varit en svensk frälseman, som själv eller genom sitt gifte tillhört samma släkt som den år 1565 adlade svenska ätten Stålhandske (i Västergötland).
Vad gäller släkten Stålhandskes anfader, skriver J. Ramsay bl.a. följande: ”Tyril, kallas i Margareta Stålhandskes personalier: Tyril Stålhandske, och uppgives varit gift med Anna Mattsdotter Ruuth. Allt detta synes (min kursivering) dock gripet ur luften”. (Tyvärr har detta Ramsays ’synes’ inflaterats till ’uppvisat’ i Elgenstierna).
Ingressen till släkten Stålhandske i Ramsays verk, innehåller vidare rena felaktigheter. Både vad gäller Nils Olofsson till Meldola (Se inlägg av Torsten Berglund, den 6:e december 2008, under rubriken » Medeltida släkter » Nils Olofsson till Meldola), och vad gäller Torsten Stålhandskes släkttillhörighet.
I Wrangel & Bergströms Svenska adelns ättartavlor (1857), sägs följande om adliga ätten Stålhandske (98): Ätten lär härstamma från en Jöns Sluk, som uppgifves ha levat 1445 och varit af en gammal finsk adlig släkt. Hans sonsons son, ståthållaren på Viborg slott Joen Töresson (Tyrilsson), fick förnyelse på sitt adelskap 1574 och kallade sig Stålhandske; dennes son, Hans, introducerades 1625.
I Tilas genealogiska samling (RA) från medio/senare hälften av 1700-talet, finner man, i ett dokument avseende tvisten om huvudmannaskapet för ätten Stålhandske, att den härstammar från ”Tyril Sluk, (av) en gammal finsk ätt, gift med Anna Mattsdotter Ruuth. Sönerna kallas Joen Tyrilsson (Stålhandske), resp. Harald Torelsson (inte Stålhandske), medan Haralds dotter benämnes Anna Haraldsdotter Sluk!
Vad gäller Harald Tyrilssons geografiska ursprung, så har H. Impola fallit i samma fälla som J. Ramsay, och så att säga ’uppgraderat’ citat. I hans bok 'Frälset och dess rusttjänst i Finland på 1500-talet’, kan man läsa att Hausen har dock i sin studie om Germundsö säteri påvisat att släkten Stålhandske härstammade från Östergötland. Detta stämmer inte. Vad R. Hausen skriver är följande: Om hans härstamning vet man intet annat än att han (Harald Tyrilsson; min anm.) varit bosatt i Östergötland och alltså troligen (min kursivering) bördig därifrån.
Baserat på egna utredningar och en (subjektiv) utvärdering av de ovan nämnda sekundärkällornas trovärdighet, så har jag formulerat fyra postulat.
Postulat
[color=0077aa]1. Harald och Joen Stålhandske var söner till Tyril Sluk, i hans äktenskap med Anna Mattsdotter (Ruuth).
2. Tyril (Nilsson?) Sluk var en ättling i 5:e led till Nils Torkilsson, faste på Åland 1367
3. Anna Mattsdotter (Ruuth) härstammade från släkten ’Tre Rutor’ i Östergötland – möjligen var hennes far Matts Larsson, sonson till Anders Andersson (tre rutor) till Slestad, häradshövding i Hanekind 1431.
4. Harald Tyrilsson var i ett första gifte, gift med Margareta Pedersdotter Fleming.[/color]
’Plädering’
[color=0077aa]1. Harald och Joen Stålhandske var söner till Tyril Sluk, i hans äktenskap med Anna Mattsdotter (Ruuth).[/color]
Ett starkt stöd för detta hittar man i Ösmo kyrka i Södermanland, där Joens sonsons son Hans Johansson Stålhandske begravdes 1690-02-02 med sitt begravningsvapen med sexton anor (fyra generationer) uppsatt. På platsen för Tyril Sluks vapen sitter ätten Stålhandskes vapen, och bredvid detta, på hans hustrus plats, sitter ett vapen med tre rutor, som tycks identiskt med de adliga släkterna Ruuths.
Vad man kan ifrågasätta, är om Tyril Nilsson Sluk faktiskt förde det vapen – eller ens förde ett vapen - som hans söner antog när de adlades, och huruvida han använde tillnamnet Stålhandske, som nämns i Haralds sondotters, Margareta Stålhandskes personalier. Vad gäller Anna Mattsdotter, så skulle jag – baserat på postulat 4 – förmoda, att hennes vapen vore detsamma som Ramborg Andersdotters (tre rutor).
Trots den troliga vapenförsköningen, så råder det knappast något tvivel om, att det faktiskt rör sig om Tyril Sluk och Anna Mattsdotter (Ruuth).
[color=0077aa]2. Tyril (Nilsson?) Sluk var en ättling i 5:e led till Nils Torkilsson, faste på Åland 1367.[/color]
Med utgångspunkt från postulat 1, tillsammans med det faktum att Harald Tyrilsson i sitt andra gifte var gift med Anna Henriksdotter Lapp, dotter till Anna Nilsdotter (Sluk), så måste Tyril Sluks och Anna Nilsdotters gemensamme anfader ligga tillräckligt många generationer tillbaka för att undvika äktenskapshinder för Harald och Anna Henriksdotter. I detta fall skulle de vara släkt i 5:e och 6:e led.
Detta postulat bygger alltså inte på indicier, utan kan snarast rubriceras som ett betingat postulat.
[color=0077aa]3. Anna Mattsdotter (Ruuth) härstammade från släkten ’Tre Rutor’ i Östergötland – möjligen var hennes far Matts Larsson, sonson till Anders Andersson (tre rutor) till Slestad, häradshövding i Hanekind 1431.[/color]
Det primära stödet för detta postulat, bygger på analys av godsinnehav i Östergötland.
Under 'Introducerad adel, Stålhandske', skrev jag: 'Känt är att Harald S. i Sverige (bl.a.) ägde af honom inköpta gårdarna Aska i Slaka socken och Kättestad i Nykil socken af Linköpings län, vidare några arfvegods i Östergötland, troligen i samma trakt (Hausen; Germundö säteri och dess ägare)'. Dessa arvegods kom sannolikt från Harald Tyrilsson Stålhandskes mor, Anna Mattsdotter.
I Raneke, s. 763, finner man att Anders Andersson (tre rutor i Slestad) under första halvan av 1400-talet ägde gods i Hanekinds hd: i Slaka sn (Slestad), och i Kärna sn. I Valkebo hd: i Gammalkil sn (Krångestadby och Broby by).
Om man jämför detta med de gods Harald Tyrilsson Stålhandske, ståthållare på Kastelholm, förvärvade i Östergötland, så ligger Aska i Slaka sn endast ca 2 km från Slestad. Kättestad i Nykil, ligger halvannan km från Broby by, och knappa halvmilen från Krångestad!
En genomgång av Almquists verk om frälsegods i Östergötland, som omfattar frälselängden 1562 samt abalienationer (avhändande av fast egendom) 1654, ger som väntat inget direkt svar på frågan om Haralds ursprung, då vare sig Tyril Nilsson, Harald eller Joen Tyrilsson omnämnes däri. Däremot hittar man i en not, Tyrils son: ”På 1590-talet possiderade Tyrils Haraldsson [Stålhandske], med vars övriga förbrutna gods denna gård (Hörna i Nykils socken, min anm.) indrogs till kronan 1599”. Vidare finner man hans sonson Per Tyrilsson med sex villkorade frälsegårdar (Norrköpingsbeslutsgods), tre i Hanekind och tre i Valkebo enl. följande: Aska Östergård i Slaka, Skedagården i Skeda, Ledinglunda i Kärna, Kättestad och Åserum i Nykil samt Gustad i Vikingstad.
Av de uppräknade gårdarna torde Aska Östergård, Kättestad och Åserum vara gårdar som köpts av Harald Tyrilsson ”för sina egna aflade pengar”. Ledinglunda fick Tyril Haraldsson med sin hustru N.N. Persdotter (dotter till fogden i Linköpings län, Per Clemetsson). Återstår Skedagården i Kärna och Gustad i Vikingstad, som ev. arvegods (Haralds eller Tyrils).
Om vi tittar på de hemman som Harald köpte i Östergötland, så är det troligt att de köptes av någon frände på sin mors eller hustrus sida. Som nämnt ovan, så köpte sannolikt Harald Tyrilsson ett hemman i Aska (Östergården) i Slaka socken. I frälselängden 1562, finner man att Aska (Norrgården) ägdes av Erik Jönsson (Rosenstråle), vars mormor var Ramborg Andersdotter (tre rutor på en snedbjälke)!
Indicierna för ett släktskap mellan Anna Matsdotter Ruuth och Anders Andersson (tre rutor) till Slestad, känns ganska starka.
[color=0077aa]4. Harald Tyrilsson var i ett första gifte, gift med Margareta Pedersdotter Fleming.[/color]
Detta postulat bygger till viss del på namngivning, men huvudsakligen på – i överförd bemärkelse – överlappande rums- och tidskoordinater…
Första sökkriteriet efter en potentiell första hustru till Harald Tyrilsson, namnet Margareta, deducerades ur observationen att Tyril Haraldsson hade en dotter, döpt till Margareta, vilket hans halvsyster, Anna Haraldsdotter inte hade.
Det andra kriteriet bestod av analys av godsinnehav. Utgångspunkten var att ”den 22 juli 1570 underrättar … konungen fogden på Ettack kungsgåtd i Västergötland, att han efterlåtit Harald Tyrilsson en gård i Winkle i Vartofta härad och en gård i Påweråss liggande vid Falköping, hvilka gårdar han ägde obehindradt njuta och behålla, eftersom han dem tillförne haft” [R Hausen, Germundö Säteri och dess ägare, s.20].
Hypotesen var att Harald fått dessa gods med sin första hustru.
Vid en jämförelse av de godsägare som förekom såväl i Östergötland som i Västergötland, så hittade jag bl.a Lars (Pedersson) Fleming, företrädd av sin änka Brita Larsdotter [tre rosor], vilken innehade 5 hemman i det aktuella området, varav ett hemman låg just i Påverås! Denne Lars Fleming hade en syster Margareta, död före 1578 28/4, begravd i Stora Malms kyrka ( i Katrinehom, min anm.) [EÄ]. Inget känt om ev. äktenskap.
Sannolikt ’fick’ Harald Tyrilsson de västgötska gårdarna vid sitt gifte med Margareta Fleming. Av någon anledning hade godsen tydligen tillfallit kronan någon gång mellan ca. 1562 och 1570, men gavs tillbaka som förläningsgods av Johan III 1570.
Helt klart är dock att Harald Tyrilsson ägt, och förlänats frälsejord av Johan III, även före sin nobilisering. Jag tror Jan Samuelssons fundering var korrekt, nämligen att Harald Stålhandske fick bekräftelse på gammalt 'adelskap'.
Lars Fleming tjänstgjorde vid Eriks hov från 1558, och var skeppshövidsman och stupade 1565, (Harald var stallmästare hos Erik i början på 1560-talet, och blev skeppshövidsman 1566). Vidare hade hon en syster, Brita, som i sitt första gifte var gift med stallmästaren Ture Persson (Ållongren i Finland) av mig postulerad 5-männing till Haralds mor – n.n Haraldsdotter (Svärd), och i sitt andra gifte med Sten Gustafsson Fincke, också han han av mig postulerad 5-männing till Harald!
Äktenskapen mellan Lars Flemings systrar och finska frälsemän, får en rimlig förklaring i och med att deras far, Peder (Johansson) Fleming, var befallningsman på Åbo slott från 1536 till 1560.
Slutsats
Sammanlagt tycker jag att de av mig redovisade indicierna väger ganska tungt i förhållande till de hittills, av forskare kända, framlagda stöden för sina hypoteser.
Jag dristar mig därför till att påstå, med stöd av bl.a Riddarhusgenealogin och Wrangel & Bergström, att ätten Stålhandske med mycket stor sannolikhet var ättlingar till släkten Sluk i Finland.